Ledelse i og mellem stat, marked og civilt samfund

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770006102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

Fagnummer: B770006101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 03-10-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770006101

Fagtitel

Ledelse i og mellem stat, marked og civilt samfund

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

03-10-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Kurt Klaudi Klausen kkk@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse

Formål og sigte

Den offentlige sektor præges i stigende grad af, at grænserne mellem offentlig og privat (stat, marked og civil samfund) nedbrydes, af at mange eksterne interessenter involveres i politisk beslutningstagning såvel som offentlig serviceproduktion, af nødvendigheden af at kunne samarbejde mellem mange interessenter og organisationer, og af at disse organisationer frem for at være ”rene” organisationer i stigende grad kan karakteriseres, som hybrider. 

Dertil kommer, at det bliver stedse tydeligere, at en række meget forskellige styringsparadigmer konkurrerer om at vinde opbakning til konkrete reformtiltag. Denne udvikling har en række konsekvenser for ledere og medarbejdere som tematiseres af moderne samfundsforskning, herunder af kritiske røster i samfundsvidenskaben.

Kritikken af udviklingen og herunder ikke mindst af konkurrencestaten og New Public Management vækker minder om den klassiske frankfurterskoles tematiseringer af fremmedgørelse og repressiv tolerance, men i dag tales der mere om dysfunktionelle konsekvenser såsom demotivation og stress der følger af krav om fleksibilitet, robusthed og pseudoarbejde. Kritikken kobles ikke blot med styringsparadigmerne, den personificeres også i forestillinger om djøfisering og eliternes triumf. 
Ledere i det offentlige befinder sig dermed ikke blot i klassiske krydspres og dilemmasituationer præget af stor grad af kompleksitet og komplicerethed, de må også kunne manøvrere i et institutionelt set-up præget af konkurrerende styringsforestillinger. Formålet er derfor at klæde de studerende på til at kunne forstå, rådgive om og selv manøvrere i denne nye offentlige virkelighed.

Dermed er formålet og sigtet, at den studerende opnår indsigt i forskellene på de logikker og rationaler, der konstituerer det institutionelle sektormæssige set-up i stat, marked og civil samfund, de konkurrerende samlekoncepter for moderne styringstænkning, samt forstår hvad det betyder for ledere, der må håndtere at skulle manøvrere i og mellem de forskellige sektorer, aktører og logikker i ”rene” såvel som hybride organisationer. 

Indhold

Vi gennemgår en række tekster der belyser stat, marked og civil samfund som sektorer og rationaler (klassiske såvel som moderne) og sætter fokus på, hvordan centrale bud på hvad der kan beskrive det moderne samfund konstituerer særtræk ved det institutionelle setup om ledelse.

Målbeskrivelse

Den studerende skal kunne forstå og diskutere hvad stat, marked og civil samfund er i en ledelses- og styringsmæssig sammenhæng, samt sammenligne, reflektere over og diskutere hvad forskellige styringsmæssige idealer såsom NPM, NPG og NWS indebærer i forhold til offentlig ledelse, og hvordan ledere har en mulighed for at manøvrere i og mellem og udnytte de potentialer og konflikter, der ligger i og mellem brudfladerne af disse styringsparadigmer

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal kunne redegøre for, sammenligne og diskutere forskellige teoretiske bud på hvad der karakteriserer det nye institutionelle setup for offentlig ledelse i og mellem stat, marked og civil samfund.

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal demonstrere evne til at kunne analysere og forstå den komplekse ledelsessituation som udviklingen er med til at skabe, herunder hvad det betyder for ledelseskollektivet /-systemet og for medarbejderne

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal evne at kommunikere denne fortolkning på en måde som er med til at skabe mening med den udvikling institutionen og medarbejderne har gennemgået, samt selv evne at udvikle coping-strategier for og manøvrere mellem de mange styringshensyn

Litteratur

I uddrag:
Klausen og Nielsen red (1989): Stat og marked, København: Jurist-og Økonomforbundets Forlag.
Pedersen (2011) Konkurrencestaten, København: Hans Reitzels Forlag. 
Ejersbo og Greve (2014): Moderniseringen af den offentlige sektor, København: Jurist-og Økonomforbundets Forlag
Kaspersen og Nørgaard (2015): Ledelseskrise i konkurrencestaten, Hans Reitzels Forlag.
Svend Brinkmann (2014): Stå fast, Gyldendal Business.
Andersen, Greve, Klausen og Torfing (2017): Skiftende styringsparadigmer i den offentlige sektor København: Jurist-og Økonomforbundets Forlag.
Klausen (2018): Djævleyngel eller Guds udsendte: akademisering, djøfisering og professionalisering af kommunal topledelse, Odense: Syddansk Universitetsforlag.
I alt ca. 1000 sider

Undervisningsform

Faget læses i Odense.
Der undervises i 5 lektioner af seks timers varighed. 
Forelæsning og workshop præget af dialog.

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 timer i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 30, Forberedelse: 70, Eksamensforberedelse og eksamen: 35 – I alt 135 timer.

Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Maj / juni
Omprøve: August

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Prøve

Navn

Prøve

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

Den skriftlige prøve har en varighed af 5 timer.

Omfang

Hjemmeopgaven må højst fylde 6 sider à 2.400 anslag (inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse og litteraturliste).

Hjælpemidler

Alle

Udlevering af opgave

Besvarelsen udleveres på Blackboard via Assignments.  

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på Blackboard via SDU Assignment.  

ECTS-point

5

Uddybende information

Skriftlig take-home.

EKA

B770006102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Ledelse i og mellem stat, marked og civilt samfund, fagnr. 9272201
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2019 Valgfag FMOL 2019 Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Forår 2019 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Forår 2019 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Kurt Klaudi Klausen kkk@sam.sdu.dk Odense

URL til Skemaplan

Deltagerbegrænsning

40