Innovationsledelse
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Fornyelse, omstilling og innovation spiller en stigende rolle for den offentlige organisations opgave-løsning. Offentlige og private organisationer deler her i stigende grad karakteristika og udviklings-udfordringer. Det er formålet at bibringe deltagerne
Indhold
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Målbeskrivelse - færdigheder
Har færdigheder indenfor:
Målbeskrivelse - kompetencer
Har kompetencer til:
- Kunne anvende grundbegreberne i en analyse af innovationsbehov og -evne og gennemføre ledelsesbeslutninger på baggrund heraf.
- Kunne anvende væsentlige teorier, værktøjer og metoder til at gennemføre konkrete innovationer
- Kunne udvikle og implementere håndtere alle faser af en innovationsproces
Litteratur
Eksempelvis:
- Fuglsang, L. & Sundbo, J (2005): “The organizational Innovation System: Three Modes”. Journal of Change Management, Vol. 5, No. 3, pp. 329-344, September 2004.
- Rock, David: “Managing with the brain in mind” Strategy+business Issue 56 Autumn 2009.
- Rock, David & Schwartz, Jeffrey: “The neuroscience of leadership” Strategy+business Issue 43 Summer 2006.
- Sørensen, Eva & Torfing, Jacob (red.): ”Samarbejdsdrevet innovation – i den offentlige sektor”. Jurist- og Økonomforbundets forlag 2011
Undervisningsform
Faget læses i Aarhus.
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Prøve
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
En synopsis er en kort beskrivelse af, hvordan et seminar kunne være skrevet. Den rummer en ultra kort indledning, hvor problemfeltet indkredses (1/2 - 1 side), en problemafgrænsning og problemformulering, herunder evt. hypoteser (1/2 - 1 side), en argumenteret overvejelse over hvilke teoretiske og metodiske indfaldsvinkler, der vil kunne tages i anvendelse (2 - 4 sider) samt en perspektivering (5-10 linjer). Synopsen kan tage udgangspunkt i såvel en teoretisk som en praktisk problemstilling (sidstnævnte anbefales). Synopsen stopper, så at sige der, hvor analysen skulle begynde og vil derfor også vanskeligt kunne rumme en konklusion på problemformuleringen. Ved bedømmelsen anlægges der en helhedsvurdering, som inkluderer både den skriftlige (synopsen) og den mundtlige eksamen. Synopsis vægtes med en tredjedel i forhold til den mundtlige eksamen.
Denne prøveform er altid individuel.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Innovationsledelse, fagnr. 9227001
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2019 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2019 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2019 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |