Innovationsledelse

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770003102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

Fagnummer: B770003101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 04-10-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770003101

Fagtitel

Innovationsledelse

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

04-10-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Michael Nørager michael@btech.au.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse

Formål og sigte

Fornyelse, omstilling og innovation spiller en stigende rolle for den offentlige organisations opgave-løsning. Offentlige og private organisationer deler her i stigende grad karakteristika og udviklings-udfordringer. Det er formålet at bibringe deltagerne

- Viden om og forståelse for innovation, ledelse og organisering af innovation, herunder grundbegrebernes udvikling og stigende betydning
- Viden om og forståelse af dynamikken i de komplicerede forhold i innovationsprocesser, herunder nye forretningsprocesser, ny teknologi og kompetenceudvikling. Innovation sætter ledere og medarbejdere ud i situationer, hvor lederskab, dømmekraft, fleksibilitet og kontekstuel beslutningstagning vil blive nødvendigt. Dette gælder også relationerne til omgivelser i form af leverandører og brugere. I dette fag vil der være fokus på ledelse og udvikling af innovationsprocesser herunder deres uforudsigelighed og kompleksitet. Der vil blive arbejdet med hjælpemidler og værktøjer i ledelsesprocessen med stor vægt på deltagernes egne erfaringer.  

Indhold

 
- Velfærdsinnovation - mellem drivkræfter og reformer 
- Samspillet mellem de politiske rammer og den offentlige organisations strategi 
- Medarbejder- og brugerorienteret innovation 
- Medarbejderinvolvering – og innovation
- Læring, mentale processer og innovation
- Innovationsprocesser og - ledelse – i flere forskellige perspektiver  
- Vidensbaserede perspektiver på innovation
- Innovation i den offentlige sektor i lyset af forandringsledelse og neuro-leadership
- Perspektiver og definitioner på innovation

Målbeskrivelse

Målbeskrivelse - viden

Har viden om: 

- Fagets begreber, modeller, metoder og terorier
- Betingelserne for at skabe udvikling og innovation,  
- Centrale begreber indenfor innovation og innovationsledelse, herunder service og brugerroller 
- Hvordan innovationsledelse kan anvendes 
- Hvilke dynamikker der virker i innovationsprocesser 

Målbeskrivelse - færdigheder

Har færdigheder indenfor: 

- Anvendelsen af de grundlæggende teorier om innovationsledelse og organisering af
   innovation, herunder såvel erhvervsøkonomiske som humanistiske tilgange 
- Udvælgelse og anvendelse af forhold i samspillet mellem interne og eksterne innovationsprocesser
   og -elementer 
- En generel brug af værktøjer i innovationsledelsesfeltet 

Målbeskrivelse - kompetencer

Har kompetencer til:

- Kunne anvende grundbegreberne i en analyse af innovationsbehov og -evne og gennemføre ledelsesbeslutninger på baggrund heraf.

- Kunne anvende væsentlige teorier, værktøjer og metoder til at gennemføre konkrete innovationer 

- Kunne udvikle og implementere håndtere alle faser af en innovationsproces

Litteratur

Eksempelvis:

- Fuglsang, L. & Sundbo, J (2005): “The organizational Innovation System: Three Modes”. Journal of Change Management, Vol. 5, No. 3, pp. 329-344, September 2004.

- Rock, David: “Managing with the brain in mind” Strategy+business Issue 56 Autumn 2009. 

- Rock, David & Schwartz, Jeffrey: “The neuroscience of leadership” Strategy+business Issue 43 Summer 2006. 

- Sørensen, Eva & Torfing, Jacob (red.): ”Samarbejdsdrevet innovation – i den offentlige sektor”. Jurist- og Økonomforbundets forlag 2011


Undervisningsform

Faget læses i Aarhus.

Forelæsning kombineret med en blanding af oplæg, dialog, evt. eksterne foredrag, gruppearbejde og hjemmeopgaver. Der vil i forløbet blive relateret til uddannelsens øvrige fag og centrale spørgsmål. Deltagernes indbyrdes interaktion og selvstændige bearbejdning af stoffet mellem mødegangene tillægges stor vægt og vil blive støttet gennem hele forløbet. Første mødegang vil blive anvendt til dels at udvikle en fælles grundlæggende forståelse af innovation og innovationsledelse og dels give en baggrund for at forstå undervisningen de efterfølgende mødegange. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS .
Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 30 Forberedelse: 60 Gruppearbejde: 5 Forberedelse af præsentation: 5 Eksamensforberedelse og eksamen: 35 = I ALT 135

Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Maj / juni
Omprøve: August

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Prøve

Navn

Prøve

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Mundtlig eksamen af 30 minutters varighed uden forberedelse på baggrund af synopsis.

Omfang

Synopsen må højst fylde 4 - 6 sider à 2.400 anslag (inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse og litteraturliste).

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på Blackboard via SDU Assignment

ECTS-point

5

Uddybende information

En synopsis er en kort beskrivelse af, hvordan et seminar kunne være skrevet. Den rummer en ultra kort indledning, hvor problemfeltet indkredses (1/2 - 1 side), en problemafgrænsning og problemformulering, herunder evt. hypoteser (1/2 - 1 side), en argumenteret overvejelse over hvilke teoretiske og metodiske indfaldsvinkler, der vil kunne tages i anvendelse (2 - 4 sider) samt en perspektivering (5-10 linjer). Synopsen kan tage udgangspunkt i såvel en teoretisk som en praktisk problemstilling (sidstnævnte anbefales). Synopsen stopper, så at sige der, hvor analysen skulle begynde og vil derfor også vanskeligt kunne rumme en konklusion på problemformuleringen. Ved bedømmelsen anlægges der en helhedsvurdering, som inkluderer både den skriftlige (synopsen) og den mundtlige eksamen. Synopsis vægtes med en tredjedel i forhold til den mundtlige eksamen. 

Denne prøveform er altid individuel.

EKA

B770003102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Innovationsledelse, fagnr. 9227001
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2019 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Forår 2019 Valgfag FMOL 2019 Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Forår 2019 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Michael Nørager michael@btech.au.dk

URL til Skemaplan

Deltagerbegrænsning

40