Videregående forvaltningsret
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
En stor del af kandidaterne fra jura og statskundskab finder ansættelse i den offentlige forvaltning eller som repræsentanter for borgere, virksomheder eller foreninger og kommer i forbindelse med forvaltningsmyndigheder. Formålet med faget er at give den studerende kompetence til at indgå i den moderne forvaltning, udføre konsulentarbejde for myndigheder eller repræsentere borgere eller virksomheder i kontakt med forvaltningsmyndigheder. Dette indebærer for det første, at den studerende opnår viden om de mere komplekse dele af forvaltningsretlig teori, metode og praksis, færdighed i at analysere sammensatte forvaltningsretlige problemstillinger og kompetence til ikke alene at træffe korrekte, konkrete afgørelser, men også f.eks. at udarbejde indstillinger, notater, redegørelser, praksisanalyser m.v. til udvalg, bestyrelser, koncernledelser, nævn m.v.
Faget vil videre give de studerende viden om de regler, der gælder for offentlige ansattes virke samt færdigheder i at vurdere, hvor grænser og rammer går og dermed kompetence til at bevæge sig sikkert inden for disse rammer, herunder i komplekse situationer og i politisk ledede forvaltningsorganisationer. Faget vil endvidere give de studerende viden om lov- og bekendtgørelses- og andre regelforberedende arbejdsprocesser, færdighed i at udfærdige regler og dermed kompetence til at arbejde med regelforberedende arbejde i såvel statslige som kommunale organisationer. Faget udgør således en overbygning på den undervisning i forvaltningsret, som er en del af bacheloruddannelserne på jura- og statskundskab.
Indhold
Faget består i en behandling af en række af forvaltningsrettens mere komplekse problemstillinger, som bygger videre på deltagernes viden om forvaltningsret fra bacheloruddannelserne.
Dette omfatter bl.a. de retlige udfordringer ved digital forvaltning, persondatareguleringen, lovfortolkning og skønsafvejning under inddragelse af EU- og menneskeretlige krav samt disse regelsæts betydning i konfliktsituationer, regler for kontrolbesøg, tilsyn m.v. og god forvaltningsskik.
Reglerne for offentligt ansattes ytringsfrihed og meddelefrihed og kravene til embedsmænds neutralitet, loyalitet og rådgivning samt offentlig ansattes adgang til at tage imod gaver vil blive gennemgået og drøftet. I faget vil rammerne for regeludarbejdelse (love, bekendtgørelser, vejledninger m.v.) blive behandlet, herunder principperne om digitaliseringsklar lovgivning.
Målbeskrivelse
Fagets mål er, at den studerende skal kunne:
Viden
- Redegøre for forvaltningens opbygning og den retlige reguleringe inden for de områder, der er behandlet, herunder samspillet mellem forskellige former for retskilder nationale som internationale.
- Forklare udviklingen i den offentlige forvaltning og aktuelle retlige udfordringer særligt med fokus på digitaliseringen.
- Redegøre for de relevante forvaltningsretlige sondringer.
Færdigheder
- Identificere og analyserer komplekse forvaltningsretlige problemstillinger med inddragelse af relevante faktiske omstændigheder og relevante retskilder
- Argumentere for forskellige forvaltningsretlige løsninger og træffe et fagligt begrundet valg mellem disse.
- Analysere relevante retlige rammer for embedsmænds arbejde, bedømme en konkret problemstilling og forudsige eventuelle retlige konsekvenser af regeluoverensstemmelse.
- Kunne beskrive rammerne for regelforberedende arbejde og på baggrund heraf udfærdige regler om et givet, konkret emne og angive de tilhørende processuelle skridt.
Kompetencer
- Anvende viden og færdigheder opnået i faget i forbindelse med andre forvaltningsretlige emner og problemstillinger.
- Rådgive om handlemuligheder i komplicerede situationer. Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde under anvendelse af forvaltningsretlige sondringer og begreber.
Litteratur
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Skemalagte timer:
Faget udbydes med 35 timer som følger:
3 forelæsninger pr. uge i 11 uger.
2 forelæsninger i den sidste uge.
Med udgangspunkt i, at 1 ECTS svarer til 27 arbejdstimer, udmønter fagets aktiviteter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Konfrontationstimer: 35 timer.
Forberedelse: 165 timer.
Eksamensforberedelse og synopsis: 69,5 timer.
Prøve: 0,5 time.
Total: 270 timer.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Synopsis
Varighed: Afleveringsfrist vil fremgå af eksamensplanen.
Sted: Hjemmeopgave.
Internetadgang: Nødvendig.
Emnet for synopsis vælges af den studerende inden for fagets område. Det forventes at den studerende indhenter relevant litteratur ud over fagets pensum til udarbejdelse af synopsen.
Mundtlig prøve
Mundtlig prøve uden forberedelse med en varighed af 20 minutter inkl. votering. Der tages i prøven udgangspunkt i den udarbejdede synopsis, men udprøvningen kan også omfatte fagets øvrige emner.
Det er et krav for at kunne deltage i den mundtlige prøve, at den studerende har afleveret en synopsis.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 90190101 Videregående forvaltningsret.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.
Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.
Den studerende skal selv sørge for at tilmelde sig omprøven i faget via studenter selvbetjeningen i tilmeldingsperioden.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2018 | Valgfag | Cand.jur. hverdag | cand.jur. Heltid | cand.jur | Odense | |
Efterår 2018 | Valgfag | Cand.merc.jur. | cand.merc.jur. | Odense |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Ayo Næsborg-Andersen | ayo@sam.sdu.dk | ||
Bent Ole Gram Mortensen | bom@sam.sdu.dk | ||
Charlotte Hamilton | hamilton@sam.sdu.dk | ||
Jøren Ullits Olai Nielsen | juon@sam.sdu.dk | ||
Kathrine Henny Bendtsen Eriksen | khbe@sam.sdu.dk | ||
Michael Hein Petersen | mhp@sam.sdu.dk |