SPCB801: Speciale i Biomedicinsk informatik
Kommentar
01013441 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Der skal indsendes en vejlederkontrakt samt problemformulering.
Indsendelse foregår elektronisk via https://blanket.sam.sdu.dk/form/97/submit og skal finde sted senest 1 uge efter semesterstart, men det anbefales, at det sker hurtigst muligt efter tilmelding. Kontrakten skal godkendes af vejleder, studieudvalg og studieleder.
Vær opmærksom på, at det ikke vil være muligt at udfylde en blanket efter fristens udløb, da blanketsystemet lukkes. Systemet vil blive genåbnet ved næste undervisningstilmelding, så du kan udfylde blanket til brug for det kommende semester.
Det anbefales at studerende der skriver speciale i biomedicinsk informatik har en hovedvejleder og en medvejleder fra to forskellige institutter.
Specialet skal inkludere et resumé over rapportens indhold jf. Eksamensbekendtgørelsen § 24 stk. 2.
Såfremt rapporten er skrevet på dansk udfærdiges resuméet på engelsk. Såfremt specialet er skrevet på engelsk, udfærdiges resuméet på dansk.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Formålet med specialestudiet er at give den studerende erfaring med at udføre et selvvalgt forskningsprojekt. Den studerende trænes i at opnå både en grundlæggende og mere specialiseret viden indenfor det valgte emneområde, at identificere og formulere en videnskabelig problemstilling og derefter behandle problemstillingen på en videnskabelig måde med inddragelse af relevant videnskabelig litteratur.
Projektet skal udformes således, at det udgør et relevant, afgrænset emne indenfor feltet biomedicinsk informatik og projektarbejdet kan baseres på eksperimentelle undersøgelser (herunder laboratorieforsøg) og/eller teoretiske studier. Søgning og kritisk brug af videnskabelig litteratur til støtte for og perspektivering af forskningen indgår som en vigtig del af kurset.
Specialet omfatter: Et forskningsprojekt med en selvstændig afgrænsning, løsning og perspektivering inden for det valgte emne. Projektet afsluttes med en rapport og en specialeeksamen.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet under udarbejdelsen af bachelorprojektet og under det første år af kandidatuddannelsen, og markerer afslutningen på kandidaten.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Overblik over videnskabelige principper og videnskabelige metoder
- Kunne forholde sig analytisk til videnskabelige resultater, samt evaluere disse
- Formulere sig klart og entydigt med korrekt videnskabeligt sprogbrug
Målbeskrivelse
- Formulere problemstillinger indenfor forskningsniveau i biomedicinsk informatik.
- Planlægge og anvende biomedicinsk informatik til løsning af de formulerede problemstillinger.
- Formidle den opnåede viden og indsigt i et præcist og forståeligt sprog – mundtligt såvel som skriftligt.
Indhold
Specialeprojektet vil give viden til den studerende om, hvordan en videnskabelig problemstilling formuleres og udforskes ved brug af fagets metoder i forbindelse med teoretiske og eksperimentelle undersøgelser.
De studerende vil lære at inddrage relevant primær faglitteratur og information til løsning af projektets problemstilling. Projektet vil træne den studerende til at arbejde selvstændigt og give den studerende færdigheder i at formulere sig videnskabeligt og forholde sig kritisk til egne og andres resultater. Rapporten skal demonstrere at den studerende har erhvervet den faglige viden og de teoretiske og metodiske kvalifikationer, der gør den studerende i stand til at formulere og løse en problemstilling inden for et fagligt emne.
Den studerende forventes at opnå evnen til kritisk at analysere egne og andres data ved anvendelse af fagets metoder, samt at sætte disse i perspektiv til den eksisterende faglige viden på området. Den studerende forventes at opnå evnen til at reflektere over den anvendte teori og uddrage og præsentere konklusioner fra projektet.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Afleveringsfrist for specialeprojekter påbegyndt i forårssemestret er 1. januar.
Udprøvninger
Rapport og mundtligt forsvar
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.