Strategisk Politisk Kommunikation

Studienævn for Statskundskab, Journalistik, Sociologi og Europæiske Studier

Undervisningssprog: Dansk, Engelsk
EKA: B330008102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B330008101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 13-03-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B330008101

Fagtitel

Strategisk Politisk Kommunikation

Undervisningssprog

Dansk, Engelsk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Statskundskab, Journalistik, Sociologi og Europæiske Studier

Godkendelsesdato

13-03-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Arjen van Dalen avd@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Studerende, der følger faget, forventes at
•kunne skrive en akademisk opgave
•kunne anvende teorier, metoder og data, der er relevante for belysning af en given problemformulering
•kunne redegøre for grundlæggende teorier omkring politik, medier og journalistik

Formål og sigte

Formålet med faget er at klæde de studerende bedre på til at arbejde med politisk kommunikation og PR eller til - som journalist - bedre at forstå tankegangen og strategien hos kilderne. Det opnås ved at gøre de studerende bekendt med en række teorier og de seneste forskningsresultater, som er relevante for politisk kommunikation og PR og eksempelvis kommunikationsmodeller og teorier om kampen om medieopmærksomhed, politisk konkurrence, krisekommunikation, negative-positive kampagne, frame building og framing effekter, samt holdningsdannelse. De studerende vil opnå kompetencer til at vurdere konkrete PR- og kommunikationsstrategier på baggrund af teorier og empiriske resultater inden for faget og til at udarbejde PR- og kommunikationsstrategier på baggrund af teorier og egne analyser. Derudover vil de opnå metodiske kompetencer til at gennemføre en indholdsanalyse fx af mediernes omtale af en given organisation eller et politisk parti.
På faget skal vi beskæftige os med problemstillinger som eksempelvis omhandler, hvordan man som organisation eller politisk parti sikrer, at ens ønskede budskaber kommer i medierne. Hvorfor valgte Lars Løkke i sin nytårstale at forklare vælgerne, at efterlønnen skulle afskaffes for at rede den dårlige økonomi? Og hvorfor fik det efterløns-budskab efterfølgende medvind i medierne? Hvorfor kritiserer Dansk Folkeparti Lars Løkke – og hvad skal Socialdemokraterne gøre? Hvordan kan man med fordel håndtere en kritisk firestorm i medierne, når den blusser op? Og hvordan skal man udarbejde en politisk kampagne i håb om en vælgersucces? 

De studerende udarbejder selv en hjemmeopgave, som demonstrerer deres evne til at lave kobling mellem teori og praksis. Det kunne eksempelvis være en undersøgelse af medieopmærksomheden omkring en given organisation, et politisk parti eller et emne. 
Opgaveskrivningen vil træne de studerende i specialeskrivningen

Indhold

Undervisningen vil gøre de studerende bekendt med:
•Teorier og de nyeste forskningsresultater inden for følgende hovedområder: kommunikationsmodeller og teorier om kampen om medieopmærksomhed, politisk konkurrence, negativ-positiv kampagne, frame building og framing effekter, samt holdningsdannelse.
•Hvordan man anvender teorier og forskningsresultater i konkrete PR og kommunikationsstrategier, som for eksempel krisekommunikation, politiske kampagner, og velgørenhedskampagner.
•Hvordan nye udviklinger inden for medier, kommunikation, politik og samfund udfordrer teorier og praksis i kommunikation og PR.

Målbeskrivelse

For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende:

Demonstrerer viden om fagets emner, således at de er i stand til at:
•give et overblik over nyere teoretiske positioner, empiriske resultater og diskussioner om teorier der påvirker politisk kommunikation og PR.
•redegøre for, sammenholde og kritisk reflektere over udvalgte teorier og sagsforhold inden for faget.

Demonstrerer færdigheder, således at de er i stand til at:
•identificere og formulere relevante og konkrete problemstillinger relateret til politisk kommunikation og PR samt foretage begrundede teoretiske og metodiske valg i forhold til en analyse af disse.
•vurdere konkrete kommunikationsstrategier på baggrund af teorier og empiriske resultater inden for faget. 
•udarbejde en kommunikationsstrategi på baggrund af teorier og egne analyse.
•foretage en indholdsanalyse af mediernes omtale af eksempelvis en given organisation, et politisk parti, eller et emne. 
•forholde sig kritisk og konstruktivt til andre studerendes opgaver.
•skriftligt og mundligt fremlægge deres undersøgelsesresultater.
Demonstrere kompetencer, således at de er i stand til at:
•reflektere over teorier og strategier relevant for politisk kommunikation og PR i foldhold til aktuelle samfunds- og medieudviklinger.

Litteratur

Fagets litteratur annonceres på Blackboard inden semesterstart.

Undervisningsform

Læringsaktiviteter:
Undervisningen består af 8 gange 3 timers holdundervisning og 2 seminardage. Undervisningen er bygget op om aktiv deltagelse fra studerende med studenteroplæg, mindre hjemmeopgaver samt andre praktiske øvelser fra gang til gang. Disse øvelser er tilrettelagt således, at den studerende forberedes til den endelige opgave.
De studerende arbejder løbende med deres egen opgave, hvor der er mulighed for vejledning undervejs (1 time pr studerende). På de to seminardage fremlægges henholdsvis en synopsis og senere et udkast til opgave, som underviser og medstuderende giver feedback på. Holdet deles op i forbindelse med seminardagene.

Arbejdsbelastning

Konfrontationstimer: 32
Læsning og forberedelse: 128
Opgaveskrivning:100
Antal timer i alt:270

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve i januar. Omprøve i februar.

Regler

-3 må ikke indgå

Udprøvninger

Hjemmeopgave

Navn

Hjemmeopgave

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

-

Omfang

Maks 15 normalsider, hvis opgaven skrives af en person. En gruppe af to personer kan aflevere maks. 22,5 normalsider. En normalside er 2.400 anslag.
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt.
 

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt. 

Udlevering af opgave

Kursets side i Blackboard

Indlevering af besvarelse

Gennem SDU-Assignment i kursets side i Blackboard.

ECTS-point

10

Uddybende information

Skriftlig hjemmeopgave, der kan udarbejdes af en eller to studerende. Hjemmeopgave skal demonstrere de(n) studerendes færdigheder i forhold til fagets målbeskrivelse.

Internetadgang nødvendig.

EKA

B330008102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategisk Politisk Kommunikation (99011301).
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2018 Valgfag Kandidatuddannelsen i Journalistik (cand.public.), gældende fra og med 1. februar 2015 Cand.public i Journalistik | cand.public | Odense
Efterår 2018 Valgfag Studieordning for kandidatuddannelsen i statskundskab gældende for studerende optaget efter 1/9-15 Statskundskab KA | cand.scient.pol | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Camilla Bjarnøe Jensen camillabj@journalism.sdu.dk

URL til Skemaplan