Kommunalpolitik, seminar

Studienævn for Statskundskab, Journalistik, Sociologi og Europæiske Studier

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B380011102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B380011101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 13-03-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B380011101

Fagtitel

Kommunalpolitik, seminar

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Statskundskab, Journalistik, Sociologi og Europæiske Studier

Godkendelsesdato

13-03-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Ulrik Kjær ulk@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen. 

Anbefalede forudsætninger

Det anbefales, at hovedparten af fagene på bacheloruddannelsen i statskundskab er gennemført og som minimum Almen statskundskab.

Formål og sigte

At give de studerende en indsigt i og forståelse for de særlige betingelser og problemstillinger, som præger den kommunalpolitiske arena, og som gør denne arena væsensforskellig fra den statslige. Fagets overordnede ambition er således at gøre de studerende i stand til at analysere og teoretisere over praksisnære kommunalpolitiske problemstillinger. 

Indhold

Kommunalpolitikkens overordnede institutionelle rammer (Kommunernes selvstyre, kommunale styreformer, kommunale valg, m.v.) - Kommunalpolitikkens lokale institutionelle rammer (den politiske kultur, arven fra kommunalreformen, m.v.) - Aktører på den kommunalpolitiske arena (borgmesteren, den administrative ledelse, kommunalbestyrelsen, de eksterne netværk, m.v.) 

Målbeskrivelse

Målet er, at den studerende kan: - beskrive og redegøre for centrale og relevante aktører, samspil, problematikker og dilemmaer indenfor en given praksisnær kommunalpolitisk problemstilling - kan anvende fagets teorier og metoder til at analysere en given praksisnær kommunalpolitisk problemstilling, herunder: - redegøre for de relevante teorier og metoder indenfor faget - sammenligne, diskutere og kritisere forskellige relevante teorier og metoder indenfor faget - foretage en selvstændig vurdering af frugtbarheden af fagets teorier og anvendelse på en given praksisnær kommunalpolitisk problemstilling. 


Litteratur

Rikke Berg & Ulrik Kjær (2007): "Lokalt Politisk lederskab" 
Carsten Lê Madsen & Ulrik Kjær (2015): ”De sidste sande amatører – Kommunalpolitikerne og deres rolle i det lokale demokrati”
samt et antal tekster. Samlet omfang op til 1200 sider. 

Undervisningsform

Undervisningen er casebaseret, hvilket indebærer følgende: - De fleste undervisningslektioner tager afsæt i en praksisnær case, til hvilket der knytter sig et bagvedliggende teoretisk pensum. - Gennem grundig analyse af casematerialet (casebeskrivelser, avisartikler, film, lovtekster, arbejdsspørgsmål m.v.) udfoldes de teoretiske pointer fra pensum. - De studerendes rolle er gennem aktiv, engageret og selvstændig deltagelse i undervisningen at undersøge casen ved at stille og besvare spørgsmål, analysere, diskutere, medvirke i rollespil, gruppearbejde m.v. og derigennem bidrage til, at holdet som et kollektiv får udfoldet casen og klargjort den der til knyttede relevante teori - Underviserens rolle er guide og facilitere de studerendes arbejde med casen. Dette gøres ved at sætte rammerne for opgaven, præcisere og fastholde undersøgelsens fokus, fremme interaktionen på holdet, lede analyseprocessen (herunder fremprovokere de nødvendige delanalyser, binde analysens forskellige dele sammen og fastholde delresultater og centrale pointer for de studerende) samt afrunde casearbejdet med en opsamling af den fælles læring. - De studerende forventes at udarbejde studenteroplæg, opponere på medstuderendes arbejder, skrive korte notater og resumeer osv. - Underviseren og de studerende har et fælles ansvar for undervisningens kvalitet. Der undervises på dansk. 

Foruden de 10 lektioner forventes det, at de studerende deltager i en supplerende undervisningsaktivitet på 6-7 timer, som knyttes til faget. Denne aktivitet beskrives nærmere i undervisningsplanen, som offentliggøres ved semesterstart.

Arbejdsbelastning

Konfrontationstimer30
Forberedelse til undervisningen150
Supplerende undervisningsaktivitet7
Udarbejdelse af seminaropgave 83
Total270

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær eksamen i januar med omprøve i februar. 

Regler

-3 må ikke indgå

Udprøvninger

Seminaropgave

Navn

Seminaropgave

Prøveform

Projektrapport

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Omfang

Opgaven må maksimalt fylde 15 sider á 2400 anslag inklusivt mellemrum, bilag og noter, men eksklusiv indholdsfortegnelse og litteraturliste (skriver to studerende sammen, må opgaven maksimalt fylde 25 sider á 2400 anslag inklusiv mellemrum, bilag og noter, men eksklusiv indholdsfortegnelse og litteraturliste.

Indlevering af besvarelse

Blackboard

ECTS-point

10

Uddybende information

Der udarbejdes en seminaropgave på baggrund af et selvvalgt emne / en selvvalgt case. 

Opgaven kan ikke besvares af mere end to studerende sammen. Ved parbesvarelser skal det fremgå, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af besvarelsen). 

EKA

B380011102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Kommunalpolitik (9344601).
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2018 Valgfag Sidefag på kandidatniveau i Samfundsfag, gældende fra og med 2015 Samfundsfag sidefag, KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Sidefag på kandidatniveau i Samfundsfag, gældende fra og med 2018 Samfundsfag sidefag, KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Studieordning for kandidatuddannelsen i statskundskab gældende for studerende optaget efter 1/9-15 Statskundskab KA | cand.scient.pol | Odense
Efterår 2018 Valgfag Sidefag på kandidatniveau i Samfundsfag, gældende fra og med 2018 Samfundsfag sidefag, KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Studieordning for kandidatuddannelsen i samfundsfag, centralfag, 2018, ved et sidefag på 75 ECTS: Samfundsfag centralfag KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Studieordning for kandidatuddannelsen i samfundsfag, centralfag, 2018, ved et sidefag på 45 ECTS, for studerende der har haft Economic Principles (soc) eller tilsvarende på deres bacheloruddannelse Samfundsfag centralfag KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Studieordning for kandidatuddannelsen i samfundsfag, centralfag, 2018, ved et sidefag på 75 ECTS, for studerende der har haft Economic Principles (soc) eller tilsvarende på deres bacheloruddannelse Samfundsfag centralfag KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Studieordning for kandidatuddannelsen i samfundsfag, centralfag, 2018, ved et sidefag på 45 ECTS Samfundsfag centralfag KA | cand.soc samfundsfag | Odense

URL til Skemaplan