Mediesprog A
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
Mediesprog A har to overordnede formål, et praktisk og et analytisk-metodisk:
Formål 1: at sætte de studerende i stand til at skrive korrekt, forståeligt, præcist og stilistisk varieret uden kildesmitte. Dette er vigtigt for de studerendes evne til at formulere sig sikkert og interessevækkende i journalistiske tekster.
Formål 2: at sætte de studerende i stand til at argumentere for sproglige valg og reflektere kritisk over egen og andres sprogbrug ved hjælp af lingvistisk og stilistisk metode. Dette er vigtigt for de studerendes evne til at skrive på et velargumenteret og velreflekteret grundlag og afgørende for de studerendes evne til at give sproglig efterkritik, der bygger på viden frem for intuitive forestillinger om, hvilke effekter sproget har.
I forhold til studiets kompetenceprofil har faget fokus på at:
•give de studerende praktisk kompetence til at skrive kortere journalistiske tekster, der lever op til eller bevidst bryder med journalistikkens sprog- og genrenormer
•give de studerende analytisk kompetence til at analysere ord, sætninger og større tekstlige enheder på et morfologisk, syntaktisk, semantisk og stilistisk niveau, således at de studerende kan gennemskue, forklare og i praksis beherske de mekanismer, der styrer sprogets form og funktion
•give de studerende reflektorisk kompetence til dels at argumentere for egne sprogvalg, dels at kritisere egen og andres sprogbrug på et analytisk grundlag.
Indhold
Målbeskrivelse
Det er fagets mål, at de studerende efter at have fulgt undervisningen kan demonstrere evne til:
•at skrive med et minimum af ortografiske fejl i et koncist og sammenhængende sprog
•at anvende stilistiske teknikker med det formål at gøre en journalistisk tekst interessevækkende og overbevisende
•ved hjælp af lingvistisk analyse at gennemskue, forklare og omskrive formuleringer, der er svære at forstå, kildesmittede, upræcise eller på anden måde uhensigtsmæssige i en given journalistisk kontekst
•at argumentere for egne sproglige valg samt konstruktivt at kritisere egen og andres sprogbrug på baggrund af lingvistiske og stilistiske analyser
•at gennemskue og kritisk reflektere over journalistiske sprognormer, der bygger på traditioner og subjektive erfaringer frem for viden og evidens.
Det er desuden læringsmålet for faget, at de studerende kan demonstrere færdighed(er) i:
•at skrive fyndige rubrikker
•at anvende stilistiske troper og figurer
•at omskrive abstrakt og syntetisk kildesprog til konkret og analytisk sprog
•at skrive sammenhængende (kohæsivt og kohærent)
•hurtigt og sikkert at kunne slå op og forstå leksikalske forklaringer og retskrivningsparagraffer i Retskrivningsordbogen
•at kunne slå op og forstå semantiske og etymologiske forklaringer i betydningsordbøger
Og endelig er det læringsmålet for faget, at de studerende kan demonstrere viden om fagets emner, således at de er i stand til:
•at identificere periode, helsætning, ledsætning og sætningsled
•at analysere sætningers topologiske opbygning (sætningsskemaet)
•at analysere ledsætningers indlejringsgrad og -position (trappediagrammer)
•at analysere kohærens- og kohæsionsmekanismer i en tekst
•at analysere stilistiske troper og figurer
•at lave elementære morfologiske analyser
•at anvende semantikkens begrebsapparat til at forklare ords og sætningers betydning.
Litteratur
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Konfrontationstimer (forelæsning)36-42 timer
Pensumlæsning og eksamensforberedelseCirka 65 timer
Hjemmeopgaver, inkl. brobygningsopgaveCirka 24 timer
Eksamen4 timer
I alt135 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Regler
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Prøveform: Multiple choice og små tekstopgaver.
Sted: Prøven gennemføres ved brug af egen pc, der skal kunne gå på universitetets trådløse netværk.
Internetadgang: Internet er nødvendig.
Prøven tester de studerendes a) viden om dansk ortografi, morfologi og syntaks; b) færdigheder i at omskrive abstrakt og kildesmittet videnssprog til konkret erfaringssprog og anvende stilistiske virkemidler i journalistiske tester samt c) kompetencer til at argumentere overbevisende for sproglige valg med afsæt i pensummets terminologi og metoder.
Omprøven afvikles på samme måde som den ordinære prøve.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 99011501 Mediesprog A.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2018 | Obligatorisk | Cand.mag. i journalistik, gældende fra og med september 2016 | Cand.mag i Journalistik | cand.mag i Journalistik | Odense | 1 |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Heidi Jønch-Clausen | hjc@journalism.sdu.dk | ||
Kenneth Reinecke Hansen | krh@journalism.sdu.dk | ||
Marianne Rathje | rathje@sdu.dk |