Mediesprog A

Studienævn for Statskundskab, Journalistik, Sociologi og Europæiske Studier

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B330004102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B330004101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 13-03-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B330004101

Fagtitel

Mediesprog A

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Statskundskab, Journalistik, Sociologi og Europæiske Studier

Godkendelsesdato

13-03-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Jonas Nygaard Blom blom@journalism.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Anbefalede forudsætninger

Det forventes, at de studerende har en grundlæggende viden om dansk grammatik og sproglig analyse svarende til den, der opnås i folkeskolen og gymnasiet eller tilsvarende.

Formål og sigte

Mediesprog A har to overordnede formål, et praktisk og et analytisk-metodisk: 


Formål 1: at sætte de studerende i stand til at skrive korrekt, forståeligt, præcist og stilistisk varieret uden kildesmitte. Dette er vigtigt for de studerendes evne til at formulere sig sikkert og interessevækkende i journalistiske tekster.


Formål 2: at sætte de studerende i stand til at argumentere for sproglige valg og reflektere kritisk over egen og andres sprogbrug ved hjælp af lingvistisk og stilistisk metode. Dette er vigtigt for de studerendes evne til at skrive på et velargumenteret og velreflekteret grundlag og afgørende for de studerendes evne til at give sproglig efterkritik, der bygger på viden frem for intuitive forestillinger om, hvilke effekter sproget har.  


I forhold til studiets kompetenceprofil har faget fokus på at:


•give de studerende praktisk kompetence til at skrive kortere journalistiske tekster, der lever op til eller bevidst bryder med journalistikkens sprog- og genrenormer 

•give de studerende analytisk kompetence til at analysere ord, sætninger og større tekstlige enheder på et morfologisk, syntaktisk, semantisk og stilistisk niveau, således at de studerende kan gennemskue, forklare og i praksis beherske de mekanismer, der styrer sprogets form og funktion 

•give de studerende reflektorisk kompetence til dels at argumentere for egne sprogvalg, dels at kritisere egen og andres sprogbrug på et analytisk grundlag. 

Indhold

•Ortografi og sprogrigtighed 
•Journalistiske sprog- og stilnormer 
•Grammatik, herunder morfologi og syntaks 
•Semantik 
•Stilistik

Målbeskrivelse

Det er fagets mål, at de studerende efter at have fulgt undervisningen kan demonstrere evne til: 


•at skrive med et minimum af ortografiske fejl i et koncist og sammenhængende sprog 

•at anvende stilistiske teknikker med det formål at gøre en journalistisk tekst interessevækkende og overbevisende 

•ved hjælp af lingvistisk analyse at gennemskue, forklare og omskrive formuleringer, der er svære at forstå, kildesmittede, upræcise eller på anden måde uhensigtsmæssige i en given journalistisk kontekst 

•at argumentere for egne sproglige valg samt konstruktivt at kritisere egen og andres sprogbrug på baggrund af lingvistiske og stilistiske analyser 

•at gennemskue og kritisk reflektere over journalistiske sprognormer, der bygger på traditioner og subjektive erfaringer frem for viden og evidens. 


Det er desuden læringsmålet for faget, at de studerende kan demonstrere færdighed(er) i: 

•at skrive fyndige rubrikker 

•at anvende stilistiske troper og figurer

•at omskrive abstrakt og syntetisk kildesprog til konkret og analytisk sprog 

•at skrive sammenhængende (kohæsivt og kohærent) 

•hurtigt og sikkert at kunne slå op og forstå leksikalske forklaringer og retskrivningsparagraffer i Retskrivningsordbogen

•at kunne slå op og forstå semantiske og etymologiske forklaringer i betydningsordbøger 


Og endelig er det læringsmålet for faget, at de studerende kan demonstrere viden om fagets emner, således at de er i stand til: 

•at identificere periode, helsætning, ledsætning og sætningsled 

•at analysere sætningers topologiske opbygning (sætningsskemaet)

•at analysere ledsætningers indlejringsgrad og -position (trappediagrammer)

•at analysere kohærens- og kohæsionsmekanismer i en tekst 

•at analysere stilistiske troper og figurer 

•at lave elementære morfologiske analyser 

•at anvende semantikkens begrebsapparat til at forklare ords og sætningers betydning. 


Litteratur

Ved semesterstart oplyses en række grundbøger og kortere tekster, der dækker fagets indhold.

Undervisningsform

For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for faget tilrettelægges undervisningen således, at der er tre forelæsningstimer i 12-14 uger. 

Arbejdsbelastning

Konfrontationstimer (forelæsning)36-42 timer

Pensumlæsning og eksamensforberedelseCirka 65 timer

Hjemmeopgaver, inkl. brobygningsopgaveCirka 24 timer

Eksamen4 timer

I alt135 timer


Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: januar
Omprøve: februar
Ingen prøver i sommerterminen.

Regler

-3 må ikke indgå, 00 må ikke indgå

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

4 timers skriftlig prøve

Omfang

Mellem 25 og 30 spørgsmål (kombination af kvantitative og kvalitative svar).

Hjælpemidler

•den studerendes egne individuelle noter af et omfang, der svarer til maksimalt 20 normalsider (én normalside = 2.400 anslag, inkl. mellemrum). Noterne skal enten medbringes i udskreven form eller i PDF-format. Det er ikke tilladt at kopiere/afskrive slides og pensumtekster med undtagelse af modeller og analyserede eksempler 
•hjemmesiderne: dsn.dk (Retskrivningsordbogen), ordnet.dk (Den Danske Ordbog og Ordbog over det Danske Sprog) og sproget.dk (Dansk Sprognævns hjemmeside).  

Programmer, der gør brug af stavekontrol, må IKKE anvendes under prøven. Dette gælder både for tekstbehandlingsprogrammer som Word, Pages, Open Office og tilsvarende og for browsere, der tilbyder stavekontrol, fx Google Chrome. Det er ikke tilladt at kommunikere med andre. 

Udlevering af opgave

Testen: Testen løses i Blackboard. 

Indlevering af besvarelse

Testen: Testen løses i Blackboard. 

ECTS-point

5

Uddybende information

Prøveform: Multiple choice og små tekstopgaver.
Sted: Prøven gennemføres ved brug af egen pc, der skal kunne gå på universitetets trådløse netværk.
Internetadgang: Internet er nødvendig. 

Prøven tester de studerendes a) viden om dansk ortografi, morfologi og syntaks; b) færdigheder i at omskrive abstrakt og kildesmittet videnssprog til konkret erfaringssprog og anvende stilistiske virkemidler i journalistiske tester samt c) kompetencer til at argumentere overbevisende for sproglige valg med afsæt i pensummets terminologi og metoder.

Omprøven afvikles på samme måde som den ordinære prøve. 

EKA

B330004102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 99011501 Mediesprog A.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2018 Obligatorisk Cand.mag. i journalistik, gældende fra og med september 2016 Cand.mag i Journalistik | cand.mag i Journalistik | Odense 1

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Heidi Jønch-Clausen hjc@journalism.sdu.dk
Kenneth Reinecke Hansen krh@journalism.sdu.dk
Marianne Rathje rathje@sdu.dk

URL til Skemaplan