Revisionsteori

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B200007102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B200007101
ECTS-point: 20

Godkendelsesdato: 06-05-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B200007101

Fagtitel

Revisionsteori

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

20

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

06-05-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Rikke Holmslykke Kristensen rhkr@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

-

Anbefalede forudsætninger

-

Formål og sigte

Faget revisionsteori er et af de konstituerende fag på cand.merc.aud.-uddannelsen. Faget giver viden om god revisoradfærd, revisionsprocessen, statistik og revision samt rapportering. Faget sætter den studerende i stand til at kunne redegøre for det teoretiske fundament i revision, som der kræves for at blive statsautoriseret revisor. Fagets formål er at give de studerende en indføring i revision og revisionsmæssig tankegang. Faget giver den studerende færdigheder i at kunne planlægge og udføre en revision samt rapportere herom.

Indhold

Faget er opdelt i fire overordnede områder:
1. God revisoradfærd (god revisorskik og revisoretik).
2. Revisionsprocessen.
3. Statistik og revision.
4. Rapportering


Formålet med delområdet den gode revisoradfærd er at give den studerende et indgående kendskab til revisors hverv, de love og standarder som regulerer revisors adfærd, og de etikformer som kan lægges til grund for revisors adfærd. Sigtet med denne del er, at den studerende skal kunne beskrive, analysere og reflektere over (herunder kritisere) centrale problemstillinger indenfor området, herunder at kunne anvende dem på konkrete fagrelevante etiske dilemmaer.

Formålet med delområdet revisionsprocessen er at give den studerende et indgående kendskab til revisionens planlægning og gennemførelse. Sigtet med denne del er, at den studerende skal kunne navngive, forklare og argumentere for (herunder kritisere) de forskellige elementer og faser af revisionsprocessen, samt kunne anvende dem på en fremmed case.

Formålet med delområdet statistik og revision er at give den studerende et indgående kendskab til statistisk revision samt revisionsprocessen i forbindelse med IT-revision. Sigtet med denne del er, at den studerende skal kunne beskrive, relatere, og teste forskellige statistiske fremgangsmåder i revision samt identificere, analysere og argumentere for (herunder kritisere) IT-revisionens elementer og procesfaser, samt kunne anvende dem på en fremmed case.

Formålet med delområdet rapportering er at give den studerende et indgående kendskab til revisors muligheder for rapportering samt krav hertil. Sigtet med denne del er, at den studerende skal kunne forklare og argumentere for (herunder kritisere) de forskellige muligheder for rapportering, samt kunne anvende dem på en fremmed case.

Målbeskrivelse

For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at den studerende kan:

  • Demonstrere viden om fagets emner, således at den studerende er i stand til at kunne identificere revisionsmæssige problemstillinger og beskrive den teoretiske baggrund for problemstillingerne.
  • Demonstrere færdigheder, således at de er i stand til at kunne vurdere og løse revisionstekniske problemstillinger samt analysere og forklare relevant lovgivning, standarder og andre regelsæt og forklare disses anvendelse på konkrete problemstillinger.
  • Demonstrere kompetencer, således at de er i stand til at kunne diskutere den revisionstekniske metode, og kunne reflektere over den, og anvende denne kritisk på konkrete problemstillinger.
  • Desuden skal den studerende være i stand til at kunne strukturere besvarelsen af en konkret problemstilling for derved at demonstrere overblik over og indsigt i revision og dens interne sammenhænge.

Litteratur

Artikler og bøger:

Buuren, Koch, Amerongen and Wright (2014) “The Use of Business Risk Audit Perspectives by Non-Big 4 Audit Firms”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 33(3), pp 105-128

Christensen, Kristensen og Warming-Rasmussen (2015) “Revisors opklaring af besvigelser – læren af praksis”, forlaget Karnov ”BOG”

Chung, Cullinan, Frank, Long, Mueller-Phillips and O’Reilly (2013) “The Auditor’s Approach to Subsequent Events: Insights from the Academic Literature”, Auditing: A Journal of Practice and Theory 32, pp. 167-207

Coderre (2014) “Data Analytics to Assess SAP Financial Business Processes”, EDPACS, 49:4, 1-12, http://dx.doi.org/10.1080/07366981.2014.897170

COSO (2013) “Internal Control — Integrated Framework”, © 2013 Committee of Sponsoring Organizations of the TreadwayCommission (COSO). All rights reserved. Used with permission. https://www.coso.org/Documents/990025P-Executive-Summary-final-may20.pdf

Crouch (2012) “Reducing Excessive Controls”, EDPACS, 46:5, 11-13, http://dx.doi.org/10.1080/07366981.2012.731832

Curtis and Turley (2014) “Audit approaches and business risk auditing”, The Routledge Companion to Auditing, London: Routledge, pp.240-252 (ligger på blackboard)

Davidson and Gist (1996) “Empirical Evidence on the Functional Relation between Audit Planning and Total Audit Effort”, Journal of Accounting Research, 34(1), pp 111-124

Durney, Elder and Glover (2014) ”Field Data on Accounting Error Rates and Audit Sampling”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 33(2), pp. 79–110

Eilifsen, Messier, Glover and Prawitt (2013) “Auditing & Assurance Services – International edition”, McGraw-Hill Higher Education “BOG”
HUSK at installere ACL fra CD-ROM eller demo fra www.acl.com på egen pc INDEN undervisningen. (Må gerne installere den fulde version i stedet for)

Füchsel, Gath, Langsted og Skouby (2017) ”Revisor - Regulering og rapportering”, forlaget Thomson, kapitel 5-8 er pensum ”BOG”

Guldmand Hansen og Skovsted (2008) ”Statistisk revision i praksis”, FSRs Forlag, kapitel 4.1 og 4.2 er pensum (ligger på blackboard, da bogen er udgået fra forlaget)

Harris and Lyu (2015) “Information Technology (IT) Audit Basics and Considerations”, Internal Auditing, July/August, pp 10-15

Heilbuth og Tjagvad (2008) “it-revision”, Forlaget Thomsen, kapitel 1 – 12 er pensum. ”BOG”

Houston and Pratt (1999) “The Audit Risk Model, Business Risk and Audit-Planning Decisions”, The Accounting Review, 74 (3), pp. 281-298

IAASB (2015) “Auditor Reporting on Going Concern” (ligger på blackboard)

Kausar, Taffler and Tan (2017) “Legal Regimes and Investor Response to the Auditor’s Going-Concern Opinion”, Journal of Accounting, Auditing and Finance 32(1), pp. 40-72

Kiertzner (2002) ”Systemrevision”; RevisionsOrientering, Artikler A 4.2, Revifora (ligger på blackboard)

Kiertzner og Klibo (1999) ”Systemrevision i edb-baserede miljøer”; RevisonsOrientering, Artikel A 3.2, Revifora (ligger på blackboard)

Kinney (1975) “A Decision-Theory Approach to the Sampling Problem in Auditing”, Journal of Accounting Research, 13(1), pp. 118-132 

Kinney (2000) “Information Quality Assurance And Internal Control For Management Decision Making”, McGraw-Hill International Edition; kapitlerne 4-6 samt 8 er pensum “BOG”

Knechel and Shefchik (2014) “Audit Quality”, The Routledge Companion to Auditing, London: Routledge, pp.130-147 (ligger på blackboard)

Kristensen (2015) “Judgment in an auditor’s materiality assessments”, Danish Journal of Management and Business 79(2), pp. 53-65

Kristensen (2016) ”Risiko og væsentlighed ved revision af små virksomheder”, Danske Revisorer, pp. 26-28 (ligger på blackboard)

Langsted (2010) ”Revisors retlige ansvar”, RevisionsOrientering, Artikler A 8.1, Revifora (ligger på blackboard)

Le Grand (2012) “Performing the IT General Controls Audit”, EDPACS, 45(1), 1-13, http://dx.doi.org/10.1080/07366981.2012.654422

Liempd, Busch og Warming-Rasmussen (2013) ”Revisors professionelle skepsis og bias”, Revision & Regnskabsvæsen nr. 10, pp. 74-84 (ligger på blackboard)

Martinov and Roebuck (1998) “The Assessment and Integration of Materiality and Inherent Risk: An Analysis of Major Firms’ Audit Practices”, International Journal of Auditing, 2, pp. 103-126

Messier and Austen (2000) “Inherent Risk and Control Risk Assessments: Evidence on the Effect of Pervasive and Specific Risk Factors”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 19(2), pp 119-131

Messier, Simon and Smith (2013) “Two Decades of Behavioral Research on Analytical Procedures: What Have We Learned”; Auditing: A Journal of Practice & Theory, 32(1), pp. 139–181

Mock, Bedard, Coram, Davis, Espahbodi and Warne (2013) “The Audit Reporting Model: Current Research Synthesis and Implications”, Auditing: A Journal of Practice and Theory 32, pp. 323-351.

Nieschwietza, Pany and Zhang (2002) “Auditing with technology: using generalized audit software in the classroom”, Journal of Accounting Education, 20(4), pp 307–329

Pratt and Van Peursem (1993) “Towards a conceptual framework for auditing”, Accounting Education: An International Journal, 2(1), pp.11-32

Salterio and Koonce (1997) “The Persuasiveness of Audit Evidence: The Case of Accounting Policy Decisions”, Accounting, Organizations and Society 22(6), pp. 573–587

Sikka (2009) “Financial crisis and the silence of the auditors”, Accounting, Organizations and Society 34, pp. 868–873

Trompeter, Carpenter, Desai, Jones and Riley, Jr. (2013) “A Synthesis of Fraud-Related Research”, Auditing: A Journal of Practice and Theory 32, pp. 287-321

Wallace (1980) “The economic role of the audit in free and regulated markets”, educational monograph, Graduate School of Mangement, University of Rochester (ligger på blackboard)

Følgende love, bekendtgørelser m.v. er pensum:

•Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden og om ophævelse af Kommissionens afgørelse 2005/909/EF

•Revisorloven (lov om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder)

•Hvidvaskloven (lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme)

•Årsregnskabsloven 

•Selskabsloven (lov om aktie- og anpartsselskaber)

•Straffeloven (uddrag)

•Markedsføringsloven (uddrag)

•Bogføringsloven  

•Bogføringsvejledningen (findes på www.eogs.dk)

•Erklæringsbekendtgørelsen (bekendtgørelse om godkendte revisorers erklæringer)

•Vejledning om erklæringsbekendtgørelsen 

•Uafhængighedsbekendtgørelsen

•Uafhængighedsvejledningen

•Bekendtgørelse om godkendte revisionsvirksomheders interne organisation

•Bekendtgørelse om kvalitetskontrol af revisionsvirksomheder

•Bekendtgørelse om godkendte revisorers og revisionsvirksomheders tilrettelæggelse af arbejdet

Love m.v. kan findes på www.retsinfo.dk. 

Følgende (inter)nationale (revisions)standarder m.v. er pensum:

•FSRs vedtægter – findes på www.fsr.dk (søg på vedtægter)
•International begrebsramme for erklæringsopgaver med sikkerhed
•ISCQ 1
•ISA 200
•ISA 210
•ISA 220
•ISA 230
•ISA 240
•ISA 250
•ISA 260
•ISA 265
•ISA 300
•ISA 315
•ISA 320
•ISA 330
•ISA 450
•ISA 500
•ISA 520
•ISA 530
•ISA 570
•ISA 600
•ISA 610
•ISA 700
•ISA 701
•ISA 705
•ISA 706
•ISRE 2400
•ISRE 2410
•ISAE 3000
•ISRS 4400
•ISRS 4410
•Retningslinjer for revisors etiske adfærd (juli 2017)
•Ændringer til etiske regler for revisorer (april 2016)
•Tillæg til etiske regler for revisorer (juli 2017)
•Standard om udvidet gennemgang af årsregnskaber, der udarbejdes efter årsregnskabsloven 

ISA’erne m.v. kan findes i Revisorhåndbogen 2017. Revisorhåndbogen kan findes på internettet via SDU’s biblioteks hjemmeside (søg efter ”revisorhåndbogen” i databaser, vælg ”revision” under ”Skat og regnskab”).

Undervisningsform

6 forelæsningstimer ugentlig i 15 uger. Faget undervises hovedsageligt på dansk, dog kan dele være på engelsk.

Undervisningen vil være tilrettelagt som forelæsninger, hvor der inddrages cases, således at den studerende kan opnå fagets læringsmål gennem øvelse i at vurdere, analysere og argumentere i forhold til en given problemstilling. Der vil desuden være opgaver, som den studerende kan arbejde med før og/eller efter undervisningen.

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning:

6 forelæsningstimer ugentlig i 15 uger. 

____

Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

Antal timer i ()
Konfrontationstimer (90)
Forberedelse (446)
Eksamen (4)
Total (540)

Eksamensbestemmelser

Eksamen - Skriftlig stedprøve

Navn

Eksamen - Skriftlig stedprøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar.
Omprøve: Februar.

Prøveformen ved omprøven kan blive ændret.

Udprøvninger

Eksamen - Skriftlig stedprøve

Navn

Eksamen - Skriftlig stedprøve

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

4 timer skriftlig stedprøve.

Omfang

Ingen begrænsning.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt. Det er ikke tilladt at kommunikere med andre.

Udlevering af opgave

Fysisk i eksamenslokalet.

Indlevering af besvarelse

Aflevering i SDU-assignment via fagets side i Blackboard.
Besvarelsen kan IKKE suppleres med håndskrevne bilag.


ECTS-point

20

Uddybende information

Sted: Prøven gennemføres ved brug af egen PC, der skal kunne gå på universitetets trådløse netværk.
Internetadgang: Internet er nødvendig.

EKA

B200007102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget erstatter det tidligere fag 9201921 Revisionsteori.
Studerende der er påbegyndt 9201921 Revisionsteori kan ikke overflyttes, men skal færdiggøre på det påbegyndte fagnummer.
Fag der er påbegyndt kan i hh til gældende bestemmelser ikke er erstattes med nye fag eller tages om.

Faget udbydes med undervisning sidste gang i efterårssemestret 2018 (E18), og udfases herefter med mulighed for prøveforsøg i:
januar 2019 (1. prøveforsøg)
februar 2019 (2. prøveforsøg)
juni 2019 (3. prøveforsøg).

Da faget udbydes sidste gang på campus Odense tilmeldes den studerende automatisk alle 3 prøveforsøg.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold. 

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2018 Obligatorisk Cand.merc.aud. - Odense - 140 ECTS - HD-F (sidste optag 1. september 2017) Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding 3
Efterår 2018 Obligatorisk Cand.merc.aud. - Odense - 140 ECTS - HD-R (sidste optag 1. september 2017) Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding 3
Efterår 2018 Obligatorisk Cand.merc.aud. - Odense - 120 ECTS (sidste optag 1. september 2017) Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding 3
Efterår 2018 Obligatorisk Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-F - før 2018 - Februar optag Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding 3
Efterår 2018 Obligatorisk Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-F - før 2018 - September optag Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding 4
Efterår 2018 Obligatorisk Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-R - før 2018 - Februar optag Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding 3
Efterår 2018 Obligatorisk Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-R - før 2018 - September optag Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding 4

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Anne Cathrine Nielsen annecn@sam.sdu.dk Odense
Bent Warming-Rasmussen bwr@sam.sdu.dk Odense
John Wiingaard jowi@sam.sdu.dk Odense
Rikke Holmslykke Kristensen rhkr@sam.sdu.dk Odense

URL til Skemaplan