BMB822: Moderne tendenser og teknologier i molekylær cellebiologi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Engelsk
EKA: N210017112, N210017102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N210017101
ECTS-point: 15

Godkendelsesdato: 19-04-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

01010901 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse. 


Indgangskrav

Bestået bachelorgrad i BMB, Biomedicin eller ækvivalent uddannelse.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

Have kendskab til proteinkemi, biokemi, molekylærbiolog og mikrobiologi, eksempelvis som gennemgået i kurserne Proteinkemi (BMB506), Avanceret Molekylær Biologi (BMB508), Metabolsk og Hormonel Regulering (BMB505), Fundamental Mikrobiologi (BMB507) og Biomedicinsk Mikrobiologi (BMB510).

Formål

Kurset har til formål at de studerende stifter bekendtskab med hovedforskningsområderne på BMB, herunder den seneste udvikling inden for emnerne: RNA biologi, cellesignalering og –differentiering samt forskellige –omics teknologier. Dette er vigtigt i forhold til at:

  • Opnå viden om teorier og eksperimentelle metoder baseret på højeste internationale forskning i biokemi og molekylær biologi inden for emnerne nævnt ovenfor.
  • Opnå viden om biokemiens, molekylær- og cellebiologiens berøringsflader mod moderne teknologi, sundhed og miljø.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne Proteinkemi (BMB506), Avanceret Molekylærbiologi (BMB508), Metabolsk og Hormonel regulering (BMB505), Fundamental Mikrobiologi (BMB507) samt Biomedicinsk Mikrobiologi (BMB510) og giver et fagligt grundlag for at kunne lave specialeprojekt på BMB.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence og færdigheder i at analysere og vurdere forskningsresultater inden for emnerne RNA biologi, cellesignalering og –differentiering og –omics teknologier ud fra en metodekritisk gennemgang af originalartikler.
  • Give færdigheder i formidling af forskningsbaseret viden samt identificere og diskutere videnskabelige problemstillinger.
  • Give viden om og kendskab til de biologiske problemstillinger, der forskes i på BMB, samt teknologier, der anvendes og udvikles på instituttet.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Identificere og analysere sammenhænge på tværs af forskningsfelter på BMB.
  • Vurdere og reflektere over brugen af metoder samt relevante modelsystemer til undersøgelser af konkrete biologiske problemstillinger.
  • Opstille egne teorier og hypoteser samt eksperimentelle strategier for analyse af biologiske spørgsmål inden for RNA biologi, cellesignalering og –differentiering samt –omics områderne.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • RNA biologiens betydning for sundhed og sygdom.
  • Post-transkriptionel regulering i forskellige organismer – fra bakterier til mennesket.
  • Metoder og teknikker inden for RNA biologi, herunder RNA sekventering og RNA interferens.
  • Principper for eukaryot cellesignalering og cellulær differentiering.
  • Post-translationel regulering af cellesignalering og differentiering i eukaryoter.
  • Afvigende signaleringsprocesser i humane sygdomme.
  • Metoder og teknikker inden for forskellige aspekter af cellesignalering og differentiering, herunder ”genome-wide sequencing techniques” og massespektrometri-baseret –omics teknikker.

Litteratur

Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Præsentation og diskussion af research papers, formulering og belysning af videnskabelige spørgsmål (tutorials)

EKA

N210017112

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

5

Uddybende information

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Eksamenselement b)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Individuel projektopgave

EKA

N210017102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset 

ECTS-point

10

Uddybende information

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Vejledende antal undervisningstimer

375 timer per semester

Undervisningsform

  • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 36
  • træningsfase: Antal timer: 36, heraf 36 timer eksaminatorie
  • Studiefase: Antal timer: 303

Projektvejledningstimer ved underviser er inkluderet i de 303 studiefase timer. Aktiviteter i studiefasen:

  • Selvstændig aktivitet – selvstudium af videnskabelig litteratur, herunder originale forskningsartikler samt oversigtsartikler.
  • Selvstændig aktivitet – udfærdige en kort skriftlig rapport omhandlende et specifikt forskningsemne, i form af en afgrænset oversigtsartikel/diskussion.
  • Gruppeaktiviteter – fremlæggelse og diskussion af forskningsartikler; formulering og besvarelse af videnskabelige spørgsmål.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Blagoy Blagoev bab@bmb.sdu.dk

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Birgitte H. Kallipolitis bhk@bmb.sdu.dk
Martin Røssel Larsen mrl@bmb.sdu.dk

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biokemi og Molekylær Biologi

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb