BMB815: Human Molekylær Genetik - Molekylær Patologi og Diagnostiske Metoder

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N210022112, N210022122, N210022132, N210022102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N210022101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 20-04-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

01013001 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse. 


Indgangskrav

Bestået bachelorgrad i Biokemi og molekylær biologi, Biomedicin eller tilsvarende.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have kendskab til teorier og eksperimentelle metoder indenfor det molekylær biologiske og Biomedicinske fagområde. 
  • Kunne analysere teoretiske og praktiske problemstillinger og anvende relevante analyse-og løsningsmodeller og træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger.
  • Kunne beskrive, formulere og formidle problemstillinger indenfor det molekylær biologiske og Biomedicinske fagområde.

Formål

Kursets formål er at give den studerende viden om og færdigheder i udvikling og brug af molekylær-genetiske diagnostiske metoder, deres anvendelse i forskning og til klinisk diagnosticering og monitorering af sygdomme.

Det andet vigtige formål er at give den studerende viden om og færdigheder i medicinsk genetik, herunder både de klassiske arvegange og andre vigtige arvegange, som f.eks. epigenetisk bestemte arvegange og arvegange, der udviser anticipation. Endvidere gennemgås den molekylære cellepatologi og valg af behandlinger ved udvalgte arvelige sygdomme.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurser på bachelor uddannelsen i BMB eller Biomedicin, herunder specielt BMB508. Kurset giver et fagligt grundlag for at studere og inddrage human molekylær genetiske problemstillinger og metoder senere i uddannelsen, eksempelvis i forbindelse med speciale projektet.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på, at den studerende får en grundig indføring de principper, der ligger til grund for en række moderne molekylær-genetiske diagnostiske metoder. Herfra vil den studerende opnå viden om, hvordan disse metoder videreudvikles og anvendes forskningsmæssigt til at karakterisere sygdomme. Endelig vil den studerende opnå viden om kravene for implementering af en diagnostisk metode i et hospitalsmiljø til rutinemæssige undersøgelser af patienter.

Gennem laboratorieøvelser og teoretiske øvelser skal den studerende ved en blanding af ”hands-on” og demonstrationer udført af specialister opnå viden om, hvorledes arbejdet med avancerede molekylær-genetiske diagnostiske metoder organiseres, udføres og kvalitetssikres. Den studerende får således ved praktiske eksempler styrket den teoretiske viden om metoderne og får desuden viden om de grundlæggende principper for pålidelig diagnosticering.

Den studerende vil opnå færdigheder i at udføre udvalgte molekylær-genetiske diagnostiske metoder og analyser.

Endelig vil den studerende ved teoretisk gennemgang og praktiske laboratorieøvelser opnå viden om de underliggende principper for behandling af udvalgte medfødte sygdomme ved brug af antisense oligonukleotider.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Kritisk læse, fortolke og formidle videnskabelig originallitteratur inden for molekylær-genetisk diagnostik.
  • Redegøre for de klassiske arvegange og andre vigtige arvegange, samt den molekylære patologi ved udvalgte arvelige sygdomme.
  • Forklare udvalgte teknikker anvendt i molekylær-genetisk diagnostik.
  • Redegøre for - samt praktisk anvende - de principper og metoder, der ligger til grund for genetisk udredning og diagnostik ved arvelige sygdomme.
  • Kende til etiske problemstillinger i forbindelse med genetisk rådgivning.
  • Redegøre for de væsentligste trin i udviklingen af en molekylær-genetisk diagnostisk metode.
  • Opstille de teoretiske og eksperimentelle rammer for en defineret molekylær-diagnostisk problemstilling.
  • Vælge optimal metode for en defineret molekylær-genetisk diagnostisk problemstilling.
  • Formulere nye problemstillinger og undersøgelser på basis af opnåede resultater.
  • Kende til og anvende udvalgte computerbaserede analyseværktøjer og databaser.
  • Fortolke data fra udvalgte molekylær-genetiske diagnostiske tests.
  • Indgå i tværfagligt samarbejde med sundhedssektoren/sundhedsindustrien om udvikling af molekylær-genetisk sygdomsdiagnostik.
  • Redegøre for principperne i nye terapeutiske metoder baseret på anvendelse af syntetiske antisense oligonukleotider til behandling af udvalgte arvelige sygdomme

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: Human Genetik og Molekylær  biologi. Herunder:

  • Molekylær genetik ved diagnosticering af arvelige sygdomme (PCR i forbindelse med mutationsspecifikke og generelle mutationsscannings-assays. DNA sekventering).
  • Diagnostisk anvendelse af Next Generation Sequencing til mutationsdetektion og karakterisering af gen-ekspression.
  • Kromosomanalyser (mikroskopering og molekylær cytogenetik)
  • Metoder til karakterisering af gen-ekspression (mikro-arrays, RNA-seq og kvantitativ PCR).
  • Kvalitetssikring, validering, kilder til variation og fejl ved molekylær-genetisk sygdomsdiagnostik.
  • Anvendelse af bioinformatisk analyse til evaluering af sekvensvariationers og mutationers patogene effekt og deres udbredelse i befolkninger, samt til søgninger i sekvens-, variations/mutations- og sygdoms-databaser.
  • Etiske aspekter i forbindelse genetisk rådgivning af familier og i forbindelse med screening i befolkningen.
  • Nye molekylært baserede behandlinger af arvelige sygdomme.

Litteratur

Peter Turnpenny Sian Ellard: Emery's Elements of Medical Genetics, Elsevier,9780702066856, 15th edition.
Herudover udvalgte artikler og øvelsemanual.

Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Forudsætningsprøve a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Deltagelse i laboratorieøvelser

EKA

N210022112

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

 Oplyses på kurset

Uddybende information

Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

Forudsætningsprøve b)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Aktiv deltagelse med minimum 80 % tilstedeværelse til eksaminatorium

EKA

N210022122

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset 

Uddybende information

Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement b)

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Delprøve Forudsætningsprøve a) N210022101, BMB815: Human Molekylær Genetik - Molekylær Patologi og Diagnostiske Metoder

Udprøvninger

Rapport over laboratorieøvelser

EKA

N210022132

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset 

ECTS-point

2

Uddybende information

Reeksamen i samme termin eller umiddelbart derefter.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Eksamenselement b)

Tidsmæssig placering

Januar

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Delprøve Forudsætningsprøve b) N210022101, BMB815: Human Molekylær Genetik - Molekylær Patologi og Diagnostiske Metoder

Udprøvninger

Projektopgave

EKA

N210022102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard’.

ECTS-point

3

Uddybende information

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Vejledende antal undervisningstimer

55 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 18
  • træningsfase: Antal timer: 37, heraf 21 timer eksaminatorie og 16 timer laboratorie

Introfasen består af forelæsninger. Her gives en introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til lærebogen og videnskabelige artikler, som de studerende forventes at studere selvstændigt.

I træningsfasen opdyrkes kompetencer indenfor kursets centrale dele – ikke mindst kompetencer i opstilling og anvendelse af stamtræer for de hyppigste genetiske arvegange og risiko beregning. Ligeledes øves kompetencer i valg af de bedst egnede diagnostiske analyser, samt fortolkning af analyse resultater. Der trænes også forståelse af de hyppigste underliggende molekylær patologiske mekanismer og egnede behandlinger. Der øves metoder til beregninger på populationsniveau og genetisk epidemiologi, herunder associationsstudier. Endelig lægges der stor vægt på træning i forståelse af principperne i of fortolkning af diagnostiske metoder, hvor hele genomet eller transcriptomet analyseres, f.eks. ved next generation sequencing. Eksaminatorietimerne er baseret på gruppearbejde omkring problemløsning. I laboratorieøvelserne arbejder de studerende i grupper med praktiske øvelser i genetisk diagnostik, samt behandling af en arvelig sygdom på det molekylære plan.

I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærerbogen og at løse opgaver med genetiske problemstillinger, der er uploadet på blackboard. Derudover indgår såvel forberedelse af fremlæggelser som en laboratorierapport som centrale elementer i studiefasen. De studerende kan forvente feedback fra en underviser på begge dele. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at selvstændig forberedelse til laboratorieøvelser samt på at udarbejde en projektopgave, der indgår i eksamensbedømmelsen.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Brage Storstein Andresen bragea@bmb.sdu.dk

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biokemi og Molekylær Biologi

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode