Videregående offentlig organisation, styring og ledelse

Studienævn for Statskundskab, Journalistik, Sociologi og Europæiske Studier

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B380000102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B380000101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 13-03-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B380000101

Fagtitel

Videregående offentlig organisation, styring og ledelse

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Statskundskab, Journalistik, Sociologi og Europæiske Studier

Godkendelsesdato

13-03-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Mette Kjærgaard Thomsen mtho@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Det er en forudsætning at have bestået faget “Offentlig forvaltning og organisation” (eller tilsvarende)

Formål og sigte

Faget bygger videre på den grundlæggende introduktion til organisationsteori, styring og ledelse, der er givet i faget ”Offentlig forvaltning og organisation” på bachelor-delen. På den baggrund udbygges forståelsen for organisationsteori, styring og ledelse som felt. Fagets første del vil dække en række forskellige perspektiver på organisationer, hvor både klassiske og nyere teorier vil blive inddraget. I fagets anden del vil vi bygge videre på de organisationsteoretiske indsigter, når vi ser på den historiske udvikling i styrings- og ledelsesprincipper, offentlig innovation og læring, forskellige former for styring og ledelse (herunder resultatbaseret styring og ledelse, styring og ledelse via økonomiske incitamenter og socialisering) og motivation.  

Faget er primært teoretisk i sit udgangspunkt, men konkrete cases der tager udgangspunkt i konkrete problemstillinger, som danske offentlige organisationer står over for, vil løbende blive inddraget i undervisningen, og faget vil indeholde øvelser, der sigter på at applicere teori på en given case. 

Indhold

Faget indeholder en række centrale områder: 1) Forståelse for og sammenligning af forskellige teoretiske perspektiver på organisationer og organisatoriske problemstillinger; 2) Analyse og diskussion af den historiske udvikling indenfor styrings- og ledelsesprincipper; 3) Diskussion af forskellige perspektiver på og problemstillinger relateret til offentlig innovation og læring, resultatbaseret styring og ledelse, styring via incitamenter, motivation samt forskellige ledelsesformer såsom transaktions- og transformationsledelse.

Målbeskrivelse

Det er læringsmålet for faget, at de studerende:

* demonstrerer viden om fagets emner, således at de er i stand til at beskrive forskellige organisationsteorietiske perspektiver samt redegøre for og sammenligne forskellige begreber og perspektiver på offentlige organisation samt styring og ledelse i og af offentlige organisationer.

* er i stand til at redegøre for og forstå centrale problemstillinger i forhold til offentlig organisation samt styring og ledelse i og af offentlige organisationer.

* demonstrerer færdigheder, således at de er i stand til at analysere, sammenligne og diskutere forskellige perspektiver på organisationer samt styring og ledelse i og af offentlige organisationer.

* demonstrerer kompetence, således at de er i stand til at reflektere over organisation, styring og ledelse på en måde, så de kan anvende disse refleksioner og teorier til at forholde sig til konkrete organisatoriske problemstillinger og –udfordringer samt skitsere mulige løsninger på disse problemstillinger.

Litteratur

Scott, W. Richard & Gerald Fredrick Davis (2007): Organizations and organizing: rational, natural, and open systems perspectives. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.
Mintzberg, Henry (1980): “Structure in 5's: A Synthesis of the Research on Organization Design” Management Science, 26(3), 322-341.
Eisenhardt, Kahtleen M. (1989): ”Agency Theory: An Assesment and Review”, The Academy of Management Review, vol. 14, no.1, pp. 57-47.
Schein, Edgar H. (2010): Organizational Culture and Leadership. Fourth Edition. San Francisco: Jossey-Bass.
Brunsson, Nils (2002): The Organization of Hypocrisy. Talk, Decisions and Actions in Organizations. København: Abstrakt, Copenhagen Business School Press.
Meyer, John W. og Brian Rowan (1977): “Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony”, American Journal of Sociology, 83(2), 340-363.
Dunleavy, P., H. Margetts, S. Bastow & J. Tinkler (2006). New Public Management is Dead – Long Live Digital Era Governance. Journal of Public Administration Research and Theory, 16(3), 467-494.
Kroll, A. (2015): “Drivers of Performance Information Use: Systematic Literature Review and Directions for Future Research”. Public Performance & Management Review, 38(3), 459-486. 

I alt ca. 1200 sider.

Undervisningsform

Undervisningen vil foregå som en blanding af forelæsning og studenterinddragelse, men med særligt vægt på at aktivere de studerende i undervisningen bl.a. via casebaseret undervisning. Det forventes derfor at deltagere i faget møder op til undervisning, har læst og deltager aktivt. Undervejs i undervisningsforløbet vil et par gæsteoplægsholdere blive inviteret til at give deres perspektiv på centrale problemstillinger, der behandles på faget. Sidste undervisningsgang fokuseres på udkast til synopsis. De studerendes foreløbige udkast diskuteres og de modtager feedback på deres udkast og giver feedback til deres medstuderende. 

Konfrontationstimer (forelæsning, holdtimer): 30 timer
Forberedelse: 150 timer
Eksamen: 90 timer
Total: 270 timer

Arbejdsbelastning

Undervisningen vil foregå i form af 10 undervisningsgange á tre timer (se de faktiske undervisningsdage, -tidspunkter og antal undervisningstimer i læseplanen).

Udover den skemalagte undervisning forventes det, at de studerende deltager i en supplerende undervisningsaktivitet på 6-7 timer, som knyttes til faget. Denne aktivitet beskrives nærmere i undervisningsplanen, som offentliggøres ved semesterstart.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Aflevering af synopsis i december. Ordinær eksamen i januar med omprøve i februar. Datoerne vil fremgå af eksamensplanen.

Regler

-3 må ikke indgå, 00 må ikke indgå

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

Mundtlig eksamen af 30 minutters varighed på baggrund af synopsis.

Omfang

Synopsis max. 5 sider a 2.400 anslag, dog eksklusiv forside, litteraturliste og eventuelle bilag. 

Indlevering af besvarelse

Gennem SDUassignment i kurset i Blackboard

ECTS-point

10

Uddybende information

En synopsis er et skriftligt oplæg til en mundtlig eksamen. Synopsen vil typisk indeholde en indkredsning af et problemfelt, en problemformulering samt en argumenteret overvejelse over et eller flere teoretiske perspektiver, der vil kunne tages i anvendelse med henblik på at besvare problemformuleringen. Synopsen kan evt. afsluttes med en perspektivering, hvor der bl.a. kan åbnes op for yderligere perspektiver eller andre dele af pensum, der kan være relevante at inddrage i relation til den valgte problemformulering. Ved bedømmelsen anlægges der en helhedsvurdering, som inkluderer både den skriftlige (synopsen) og den mundtlige del af eksamen. Ved den mundtlige eksamen kan der stilles spørgsmål til alle dele af pensum, men typisk på en måde der vedrører den skriftlige synopsis. Denne eksamensform er altid individuel.

EKA

B380000102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 97016601, Videregående offentlig organisation, styring og ledelse / Advanced Public Organization and Management. 

Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2018 Valgfag Sidefag på kandidatniveau i Samfundsfag, gældende fra og med 2015 Samfundsfag sidefag, KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Sidefag på kandidatniveau i Samfundsfag, gældende fra og med 2018 Samfundsfag sidefag, KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Studieordning for kandidatuddannelsen i statskundskab gældende for studerende optaget efter 1/9-15 Statskundskab KA | cand.scient.pol | Odense
Efterår 2018 Valgfag Sidefag på kandidatniveau i Samfundsfag, gældende fra og med 2018 Samfundsfag sidefag, KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Studieordning for kandidatuddannelsen i samfundsfag, centralfag, 2018, ved et sidefag på 75 ECTS: Samfundsfag centralfag KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Studieordning for kandidatuddannelsen i samfundsfag, centralfag, 2018, ved et sidefag på 45 ECTS, for studerende der har haft Economic Principles (soc) eller tilsvarende på deres bacheloruddannelse Samfundsfag centralfag KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Studieordning for kandidatuddannelsen i samfundsfag, centralfag, 2018, ved et sidefag på 75 ECTS, for studerende der har haft Economic Principles (soc) eller tilsvarende på deres bacheloruddannelse Samfundsfag centralfag KA | cand.soc samfundsfag | Odense
Efterår 2018 Valgfag Studieordning for kandidatuddannelsen i samfundsfag, centralfag, 2018, ved et sidefag på 45 ECTS Samfundsfag centralfag KA | cand.soc samfundsfag | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Christoffer Florczak florczak@sam.sdu.dk
Jesper Asring Jessen Hansen jajh@sam.sdu.dk
Mette Kjærgaard Thomsen mtho@sam.sdu.dk
Vera Winter winter@sam.sdu.dk

URL til Skemaplan