DM848: Microservice-Programmering
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Stoffet fra DM519 Concurrent Programming og DM505 Databasedesign- og programmering anbefales at være kendt.
Formål
Kurset er en introduktion til microservice-programmering, et paradigme hvor software er opbygget af distribuerede services, der kan udvikles og anvendes uafhængigt. Microservices har mange fordele i.f.m. blandt andet sammensætning, modstandsdygtighed og skalerbarhed af software-projekter. Derfor bliver microservices brugt indenfor mange områder som Web-programmering, systemintegration, mobilsystemer og Business to Business (B2B) interaktioner.
Kurset vil dække den seneste forskning og teknologier til programmering af microservices, med vægt på sammenhængen mellem forskning og praksis.
Målbeskrivelse
- Identificere de vigtigste fordele og strukturer af microservice arkitekturer
- Illustrere og kombinere designmønstre for microservice arkitekturer
- Analysere og sammenligne forskellige tilgange til koordinering af services
- Implementere microservice-systemer ved hjælp af teknikker og teknologier fra kursets rammer
- Ræsonnere om korrekthed af koordinationsstrategier og deres udførelse
Indhold
Microservice-arkitekturer, service-koreografi og -orkestrering, actor- og proces-sprog, workflow-sprog, specifikationer af kommunikationsprotokoller, service-overvågning, skalerbarhed af services, continuous delivery.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig fremlæggelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Udprøve | N340015112, Mundtlig fremlæggelse | N340015101, DM848: Microservice-Programmering |
Udprøvninger
Projektopgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Projektopgaven kan enten være et software projekt (som består af kode og en skriftlig rapport), eller en rapport, som dækker teoretiske aspekter af microservice-programmering.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 30
- Træningsfase: Antal timer: 30
Dette er et avanceret kursus, hvor forskning og praksis kombineres.
Forelæsninger vil omfatte demonstrationer i klassen og kollaborative øvelser i softwareudvikling.
En del af kurset er organiseret som en læsegruppe. I læsegruppen skal deltagerne vælge et emne fra forskning eller nuværende praksis, efter aftale med underviseren, analysere materialer og forberede en præsentation om det valgte emne. Deltagerne kan foreslå emner. Underviseren vil holde foredrag om, hvordan man skal forberede sig til denne opgave.