KE810: Biouorganisk kemi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Engelsk, På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N540014102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N540014101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 01-05-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

10012701  (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.


Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende som tager kurset, forventes at have et grundlæggende kendskab til fysisk, uorganisk og organisk kemi, strukturerne af simple (bio) organiske molekyler, formler for simple metalsalte, pH og nogle af de teknikker (magnetiske, vibrationelle og optiske spektrosokopier og røntgendiffraktion), som anvendes til at udføre strukturbestemmelse.

Typisk er det kemistuderende som tager dette kursus, men emnet er tværfagligt, og studerende fra biologi, BMB, biomedicin, fysik og farmaci kan potentielt være interesserede. Individuelle projekter og dermed kravet om forkundskaber kan skræddersys i overensstemmelse hermed.

Formål

Formålet med kurset er at give de studerende mulighed for at rationalisere de væsentlige roller for de "uorganiske" grundstoffer i biologi og geobiosfæren.

Kurset giver baggrund for studerende der er interesseret i biokemi, materialer, medicinal uorganisk kemi, enzymatisk katalyse, strukturel kemi og bioteknologi.

Kurset bygger videre på viden erhvervet i KE525 eller tilsvarende, men der er en stor grad af fleksibilitet med hensyn til indhold, der kan skræddersys til specifikke interesser.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at forudsige og forstå funktionen af d-blok (overgangs) metalioner i metalloenzymer og dermed det kemiske grundlag for sunde og syge tilstande i levende organismer, herunder mennesker.
  • Forstå indflydelsen på de biologiske kredsløb for vigtige elementer, C, H, N, S, P osv.
  • Bruge online-ressourcer som Protein Data Bank og søge, finde og læse primær litteratur

Målbeskrivelse

At de studerende opnår fundamentalt kendskab til biokemi af udvalgte grundstoffer og overvejende sporstoffer.

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Forstå grundstoffernes typiske roller og kemi af, især de metalioner, der er essentielle for levende systemer, f.eks. strukturelle, recognition, sensor roller og redox- og ikke-redox katalytiske roller.
  • Rationalisere specifikke metalioners rolle i metalloenzymer til at katalysere energiske og stereo- og enantioselektivt vanskelige reaktioner
  • Vurdere reaktionsmekanismer foreslået for den biologiske aktivering af små molekyler igennem og sammenligninger til kendte kemi af elementerne.
  • Forklare grundprincipperne i brugen af optiske, vibrations- og magnetisk resonans, Mossbauer spektroskopier, røntgen diffraktion og fluorescens, elektrokemiske og andre udvalgte metoder til karakterisering af biomolekylære forbindelser indeholdende ethvert element i det periodiske system
  • Foreslå spektroskopiske og andre teknikker egnet til undersøgelse af specifikke metalloenzymer.
  • Kunne læse og forstå primære forskningsartikler og kritisk vurdere fortolkningen af data fra en række forskellige teknikker.
  • Forklare den gensidige afhængighed af livsformer og geologi gennem udveksling af elementer og kemikalier og virkningen af livet på stofomsætning i biosfæren.
  • Forklare potentialet til behandling af sygdomme hos mennesker gennem manipulation af genetiske og miljømæssige elementære ubalancer.
  • Bruge gratis databaser, især Protein Data Bank til download af krystalstrukturkoordinater, analysere strukturen og udarbejde egne diagrammer.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • De biologiske væsentlige elementer og deres roller
  • Homeostase
  • Genetiske og miljømæssige sygdomme associeret med elementær ubalance
  • Strukturerne af fælles motiver i metalloenzymers aktive sites
  • Transport af O2
  • Reaktive Oxygen Species (ROS) og deres ødelæggelse
  • Aktiveringen af O2 fra Fe, Cu og Mn enzymer til de selektive oxidationsreaktioner, der er nødvendige i biosyntesen af aminosyrer, DNA, RNA, hormoner osv
  • Aktiveringen af H2O af Mo enzymer til selektive oxidationer
  • Kvælstof-cyklus
  • Metaller som Lewis-syrer i hydrolyseenzymer
  • Bioorganometallisk kemi
  • Reaktioner af små molekyler CO, NO, H2, osv. med metalloenzymer
  • De vigtige co-faktorer i fotosyntese og hydrogenase enzymer og dermed natures skabelon til kunstig fotosyntese
  • Metaller i medicin
  • Organiske stoffer og antibiotika som in vivo metal ion-chelatorer
  • Vitaminer og mineraler
  • Radioisotop-imaging og terapi (inklusiv besøg til OUH PET center)
  • Magnetisk resonans-imaging (MRI)
  • Biomineralisering

Litteratur

Artikler der lægges på Elearn.
Wolfgang Kaim, Brigitte Schwederski, Axel Klein: Bioinorganic Chemistry - Inorganic Elements in the Chemistry of Life: An Introduction and Guide, 2nd Edition, ISBN: 978-0-470-97523-7. 

Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Portfolio

EKA

N540014102

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset 

ECTS-point

5

Uddybende information

Portfolio består af: 

1. Rapport der bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og ekstern censur. Karakteren indgår med 50 % i den samlede karakter for kurset.

    2. Mundtlig eksamen der bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og ekstern censur. Karakteren indgår med 50 % i den samlede karakter for kurset

    I portofolieelementerne må karakteren 00 og -3 ikke indgå.

    Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    42 timer per semester

    Undervisningsform

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 16
    • træningsfase: Antal timer: 26, heraf 20 timer eksaminatorie og 6 timer ekskursion

    Introfasen består af forelæsninger, hvor der opfordres til dialog mellem lærer. Her gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til lærebogen, som de studerende forventes at studere selvstændigt. 

    I træningsfasen opdyrkes kompetencer indenfor kursets centrale dele. Eksaminatorietimerne er baseret på problemløsning, præsentationer (inklusive produktion af en fælles poster omkring et bestemt tema), databehandling af tilgængelige proteindatabaser og en ekskursion til OUH. 

    I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og kilder, som de selv finder igennem biblioteket og den primære forskningsbaserede litteratur, f.eks. tidskriftsartikler, til udarbejdelsen af en 10 siders skriftlig individuel opgave, som indleveres en uge før den mundtlige eksamen. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver til den mundtlig eksamen. 

    Kurset forventes af have en jævn belastning igennem hele semesteret.

    Aktiviteter i studiefasen:

    • Selvstudium af lærebogen
    • Litteratursøgning til eget projekt

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Christine McKenzie mckenzie@sdu.dk

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Fysik, kemi og Farmaci

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode