Business to Business marketing

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B150074202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B150074201
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 20-03-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B150074201

Fagtitel

Business to Business marketing

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

20-03-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Per Vagn Freytag pvf@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

-

Anbefalede forudsætninger

Har kendskab til marketing svarende i omfang og indhold til faget "Marketing" på HA.

Formål og sigte

Dette fag har til formål at give de studerende indsigt i de særlige problemstillinger som knytter sig til markedsføring på det industrielle marked, herunder også bæredygtigheden af de beslutninger som virksomheder træffer. Faget sigter på at formidle såvel en teoretisk som en mere praktisk forståelse for industrielmarketing. Faget er central i forhold til IVU linjens profil og indhold og giver indgående viden om industrielle virksomheders strategisk og taktiske og dels også operative overvejelser. B-2-B marketing og faget international forretningsudvikling og vækst berører en række problemstillinger i tilknytning til hinanden. 

Faget giver viden om koblingen mellem fagets centrale teorier, modeller, metoder og undersøgelsesmetodikker.

Der lægges i faget særligt vægt på, at den studerende efter undervisningen har færdigheder i at kunne vælge og anvende fagets modeller og teorier og i forlængelse heraf kompetence til at vurdere, begrunde og formidle resultaterne af de gennemførte analyser. Herudover skal den studerende være i stand til kunne identificere og strukturere egne læringsbehov indenfor faget området B-2-B marketing.

Indhold

Faget beskæftiger sig med følgende områder: 

- Centrale tilgange, modeller og begreber inden for fagområdet
- Markedsopfattelse, bæredygtighed, etik, kundebehov og positionering
- Ledelse af salgs- og indkøbsfunktionen
- Relationsudvikling og parameterfastlæggelse
- Markedsstrategi og segmentering
- Købsadfærd og samarbejde
- Indkøb og sourcing
- Kommunikation på b-2-b markedet
- Metoder og teknikker til afdækning af markedet
- Den organisatoriske bases betydning for virksomhedens evne til at tilpasse sig og påvirke markedet og relationer.

Målbeskrivelse

Den studerende skal efter endt undervisning have et godt kendskab til fagets teorier og modeller og disses praktiske og teoretiske styrker og svagheder. Herudover skal den studerende være i stand til at anvende centrale modeller og begreber som led i en praktisk orienteret problemløsning. Endvidere kræves det, at de studerende om nødvendigt er i stand til at kunne foretage eller påpege, hvordan fagets modeller og teorier skal tilpasses for at kunne anvendes i problemløsningen. I besvarelser lægges der vægt på den studerendes evne til selvstændigt at kunne problemidentificere, gennemføre teoretiske og praktiske analyser og kunne foretage en konstruktiv - kritisk stillingtagen til analyseresultater, samt besidde evnen til at udvikle og formidle anbefalinger/resultater.

Litteratur

•Håkansson, Håkan and Ivan Snehota. No Business Is an Island; Making Sense of the Interactive Business World. First edition, Emerald Publishing Limited, 2017. (Chapter 1 & 2) (E-book; SDU library)
Chapter 1 The Significance of Business Relationships, Håkan Håkansson and Ivan Snehota (p. 1 -26)
Chapter 2 Management in the Interactive Business World, David Ford, Lars-Gunnar Mattsson and Ivan Snehota (p. 27 – 46). 
•Artikel samling til faget B-2-B marketing (fremgår af forelæsningsplanen). 
•Samt noter til faget. 

Supplerende litteratur:
•P. V. Freytag & K. Philipsen (red.) Challenges in Relationship marketing, Århus, 2010, Forlaget Academica. 

Undervisningsform

Undervisning 3 eller 4 t pr. uge i 12 uger fordelt over semestret.
Undervisningen består af en kombination af forelæsninger, cases, øvelser og studenter oplæg, samt virksomhedsbesøg. Der forudsættes at de studerende deltager aktivt i faget. Kombinationen af forskellige undervisningsformen sker for at styrke den studerende kompetenceudvikling.

I tilknytning til faget, enten i form af et virksomhedsbesøg eller en gæsteforelæsning, vil der blive tale om et mere praktisk indlæg om indkøbssiden og et om salgssiden.

Når der undervises i 4 timer forudsættes der en forberedelse på omkring 6-7 timer forud for hver undervisningsgang. Der anvendes 3 timer til et virksomhedsbesøg. Der skal afsættes mindst 40 timer til eksamensforberedelse.

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning
Undervisning: 45 timer pr. semester. 
Se yderligere information under Undervisningsform.
____

En studerende SAT estimerest til:
Deltagelse i forelæsninger: 45 timer.
Forberedelse til forelæsninger: 179 timer svarende til 6-7 timer per undervisningsgang.
Virksomhedsbesøg: 3 timer.
Forberedelse til eksamen: 40 timer.
Gennemføre eksamen: 4 timer.
I alt 270 timer.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar.
Omprøve: Februar.

Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.

Udprøvninger

Eksamen - Take-home

Navn

Eksamen - Take-home

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

4 timer skriftlig take-home eksamen.

Omfang

Ingen begrænsning.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt.

Udlevering af opgave

Via kursets side i Blackboard.

Indlevering af besvarelse

I SDU-assignment i kursets side i Blackboard.

ECTS-point

10

Uddybende information

Sted: Hjemmeopgave.
Internetadgang: Nødvendig.


EKA

B150074202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9208201 Business to Business marketing.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester