Forbrugeradfærd
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jannek K. Sommer | jaks@sam.sdu.dk | Consumption, Culture and Commerce (CCC) | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
Formålet med faget er at bibringe de studerende en grundlæggende forståelse for de sociologiske, psykologiske og kulturelle faktorer, der er styrende for forskelle og ligheder i forbrugsvaner i forskellige samfund. Undervisningen tilrettelægges med fokus på de centrale læringsmål for de studerende som anført nedenfor. Dette understøttes af den valgte eksamensform, der fremmer og udprøver de studerendes viden, færdigheder og kompetencer.
Målbeskrivelse - viden
Viden om basale teorier og begreber til forståelse af de mest almindelige former for forbrugeradfærd.
Målbeskrivelse - færdigheder
Færdigheder med hensyn til at anvende disse teorier og begreber til beskrivelse og analyse af forbrugeradfærd i en konkret samfundsmæssig kontekst.
Målbeskrivelse - kompetencer
Kompetencer med henblik på konkret at kunne opstille forklaringsmodeller vedrørende forbrugeradfærd, der kan anvendes i en markedsstrategisk sammenhæng.
Indhold
Fagets indhold udgøres af en introduktion til grundlæggende teoretiske og begrebslige forklaringsrammer for forbrugeradfærd. Dette indbefatter kendskab til såvel psykologiske som sociologiske og antropologiske sider af forbrugeradfærden. Kurset indeholder derfor:
- En diskussion af forbrugerkulturens grundlæggende træk og de markedsmæssige omgivelser, der karakteriserer den.
- Forbrugernes verdensopfattelse, herunder perceptionsprocesser, selv-billede og selvprojekt, motivations- og livsstilsfaktorer.
- Forbrugernes beslutningsprocesser, herunder holdningsdannelse, informationsbehandling og beslutningstagning.
- Forbrugerne som medlemmer af sociale grupper, herunder klasse og indkomstforhold, familiestruktur samt sociale medier.
- Forbrugerne som kulturbårne væsner i antropologisk perspektiv samt i forhold til kulturelle ændringsprocesser og nationale, etniske og andre subkulturelle forskelle.
Undervisnings- og arbejdsformer
Fagets bærende pædagogiske tilgang er en vekselvirkning mellem teoretiske og praktiske anvendelser, men vægt på de studerendes aktive medvirken og forberedelse. Forelæsningerne har først og fremmest til formål at præsentere de studerende for den nødvendige teoretiske og begrebslige viden. Gennem praktiske eksempler får de studerende lejlighed til at demonstrere deres færdigheder i anvendelsen af teori og begreber i konkrete sammenhænge. Gennem praktiske eksempler og cases får de studerende lejlighed til at demonstrere deres færdigheder i anvendelsen af teori og begreber i konkrete sammenhænge. Eksamen (se under eksamensform) har til hensigt at udprøve denne viden og disse færdigheder i en konkret kompetencemæssig sammenhæng.
Alle læringsrum indgår i faget via:
- Forelæsning.
- Dialogbaseret case-diskussion.
- Aktiv anvendelse af fagets teori og metode, fx gennem observation af forbrugerkultur og adfærd i det offentlige rum som forberedelse til forelæsning.
- Læsning af pensum, selvstændig refleksion over fagets relevans i markedsføringsmæssige sammenhænge på basis af nyhedsstrøm mm.
Undervisningen afvikles med 2 timers forelæsninger om ugen i 15 uger.
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Skema for faget
Yderligere information
Undervisningstidspunkter - efterår 2023
Torsdag kl. 12-14
Der tages forbehold for ændringer.
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.