Finansiering, investering og virksomhedsstrategi
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
Indhold
- Diskontering
- Annuiteter
- Intern rente og effektiv rente
- Rentetilskrivning og brudte terminer
- Obligations- og rentestrukturanalyse, herunder risikomål som varighed og konveksitet
- Investeringsteori i finansielle aktiver under usikkerhed (porteføljevalgsteori)
- Afkast og risiko
- Prisdannelse på finansielle aktiver, herunder optioner
- Prisfastsættelse af afledte aktiver i binomialmodellen
- Prisfastsættelse vha. Black-Scholes-modellen
- Værdiansættelse af risikofrie aktiver og projekter
- Værdiansættelse af risikable aktiver og projekter, herunder reale (strategiske) optioner
- Egenkapital og fremmedkapital samt værdiansættelse heraf
- Skatteeffekter ved valg af realinvestering
- Kapitalstrukturteori og -omkostninger, herunder forståelse af agentkonflikter mellem f.eks. aktionærer og obligationsejere (kreditorer)
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
At demonstrere viden inden for fagets hovedområder, hvilket vil gøre den studerende i stand til:
- At kunne beskrive typer af gæld og egenkapital.
- At kunne foretage simple obligations- og rentestrukturanalyser.
- At kunne forklare afkast og risiko og beskrive betydningen heraf for prisdannelsen på finansielle aktiver
- At kunne beskrive og relatere til værdien af optioner, forwards, futures og andre afledte aktiver.
- At kunne forklare hvorledes afledte aktiver kan anvendes til at afdække risici, f.eks. ved hjælp af payoff-diagrammer.
- At kunne relatere binomialmodellen til replikationsargumenter såvel abstrakt som i konkrete eksempler.
- At kunne beskrive Black-Scholes-modellen til værdiansættelse af afledte aktiver i konkrete eksempler.
- At kunne forstå og forklare begreberne nutidsværdi og nettonutidsværdi samt begreber i relation hertil.
- At kunne definere og opstille betalingsrækken for en given real investering.
- At kunne forstå og forklare begrebet kapitalomkostninger
- At kunne forstå og forklare skatters betydning for værdiansættelsen af risikofrie og risikofyldte projekter/investeringer.
- At kunne forstå og forklare begrebet kapitalstruktur og kapitalstrukturens betydning for virksomheden.
- At kunne forstå og forklare skatters betydning for virksomhedens kapitalomkostninger og for virksomhedens valg af kapitalstruktur og udbytter.
- At kunne beskrive en virksomheds incitamentsproblemer.
Målbeskrivelse - færdigheder
At demonstrere færdigheder, der gør den studerende i stand til:
- At kunne anvende diskontering og annuiteter i forbindelse med beregning af den tidsmæssige værdi af penge og værdien af betalingsrækker.
- At kunne beregne den interne rente i betalingsrækker samt ÅOP.
- At kunne opstille forskellige typer af betalingsrækker og sammenligne disse vha. beregning af (netto-) nutidsværdier.
- At kunne skelne mellem hoved- og delterminer og beregne renter hørende til disse, herunder at kunne beregne vedhængende renter og at at anvende kontinuert rentetilskrivning.
- At kunne beregne simple risikomål og anvende disse i immuniseringsproblemer.
- At kunne sammenligne diskonteringsfaktorer, nulkuponrenter og forwardrenter samt være i stand til at foretage beregninger med disse.
- At kunne analysere investorers investeringsvalg under usikkerhed (porteføljevalgsteori) og anvende dette i simple problemstillinger; herunder f.eks. at kunne udlede varianter af middelværdi-varians analysen.
- At kunne værdiansætte finansielle aktiver ved brug af CAPM og faktormodeller.
- At kunne foretage beregninger med optioner, forwards, futures og andre afledte aktiver.
- At kunne udlede og anvende binomialmodellen (og varianter heraf) til værdiansættelse af afledte aktiver.
- At kunne anvende Black-Scholes-modellen til værdiansættelse af afledte aktiver i konkrete eksempler samt at kunne relatere modellen til replikationsargumenter.
- At kunne opstille betalingsrækken for en given real investering og beregne (netto-) nutidsværdien af betalingsrækken vha. forskellige metoder.
- At kunne beregne kapitalomkostningerne under konkrete forudsætninger.
- At kunne værdiansætte risikofrie og risikofyldte projekter/investeringer med og uden inddragelse af skat.
- At kunne identificere og beskrive reale og strategiske optioner og foretage værdiansættelse af disse indenfor fagets ramme.
- At værdiansætte egenkapital og gæld under givne forudsætninger.
- At kunne analysere en virksomheds incitamentsproblemer i simple sammenhænge, herunder at kunne analysere agentkonflikter mellem f.eks. aktionærer og obligationsejere (kreditorer).
Målbeskrivelse - kompetencer
At demonstrere kompetencer, således at den studerende er i stand til:
- At selvstændigt analysere konkrete finansielle problemstillinger ud fra en moderne finansieringsmæssig tankegang.
- At selvstændigt sætte et problem ind i en teoretisk ramme, og forholde sig til dets forudsætninger.
- At selvstændigt anvende teorier og modeller relateret til de finansielle markeder og finansielle instrumenter.
- At selvstændigt anvende teorier og modeller relateret til virksomhedens valg af realinvesteringer og kapitalstruktur.
- At selvstændigt kunne beherske de præsenterede redskaber, modeller og metoder.
Endvidere skal den studerende være i stand til at redegøre for teori og gennemføre analyser i relation til fagets indhold. I forbindelse med redegørelse og analyser skal den studerende være i stand til tydeligt at redegøre for forudsætninger og de enkelte elementer i analysen ved hjælp af forklarende tekst og ved at angive anvendte formler og anføre hvorledes disse er anvendt til løsning af den respektive opgave.
Litteratur
- David Hillier, Mark Grinblatt and Sheridan Titman: Financial Markets and Corporate Strategy, European Edition, Irwin/McGraw-Hill, nyeste udgave eller lignende.
- Christian Riis Flor, Linda Sandris Larsen og Claus Munk: Indledende obligations- og rentestrukturanalyse.
- Claus Munk: Afledte aktiver.
- Christian Riis Flor og Linda Sandris Larsen: Indledende porteføljevalgsteori.
Undervisningsform
Såfremt undervisningen varetages af en ikke-dansktalende person, kan der undervises og eksamineres på engelsk.
Undervisningen består af forelæsnings- samt øvelseslektioner.
I øvelseslektionerne forventes, at de studerende fremlægger besvarelser af stillede øvelsesopgaver.
Ved forelæsninger kan der udover den klassiske form (oversigtsforelæsning) inddrages pædagogiske værktøjer som f.eks. gennemgang af beviser, eksempler og opgaver, summeopgaver, IT-baserede afstemninger mv.
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning:
4 forelæsningstimer pr. uge i 15 uger.
2 øvelsestimer pr. uge i 14 uger (begynder ugen efter semesterstart).
Arbejdsbelastning:
En vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende ser ud på følgende måde:
- Konfrontationstimer - 60 timer
- Forberedelse til forelæsninger - 68 timer
- Øvelsestimer - 28 timer
- Forberedelse af øvelsestimer - 84 timer
- Skriftlige opgaver (eksamen del 1) - 25 timer
- Eksamen del 2 - 5 timer
Totalt 270 timer.
Dette svarer til en gennemsnitlig arbejdsbelastning på 13 timer pr. uge i semesteret, inklusive eksamensperioden.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Portfolio (del 1)
Ordinær prøve: I løbet af semesteret
Omprøve: Februar
Udprøvninger
Portfolio (del 1)
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Del 1 består af 4 skriftlige opgaver, som udleveres i løbet af semestret.
Del 1 bestås ud fra en helhedsvurdering om et samlet acceptabelt niveau, der omtrentligt ækvivalerer 50% samlet. Det er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig, betingelse for at bestå, at hver skriftlig opgave har mindst 25% korrekt besvarelse.
De skriftlige opgaver skal løses i grupper af 2 eller 3 studerende. Forelæseren kan dispensere herfra og kan tillige fordele studerende.
Såfremt undervisningen varetages af en ikke-dansktalende person, eksaminers på engelsk.
Den interne del af bedømmelsen kan foretages af en eller flere af de i faget involverede undervisere.
Reeksamen
Prøveform
Identifikation
Forberedelse
Varighed
Uddybende information
Omprøven i del 1 er en mundtlig eksamen uden forberedelse. Der kan tages udgangspunkt i hjemmeopgavernes emner, men det er tilladt at eksaminere i fuldt pensum.
Såfremt undervisningen varetages af en ikke-dansktalende person, eksaminers på engelsk.