Videnskabsteori og metode
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Organisation & Videnskabsteori (1.sem)
Entreprenørskab & Erhvervsøkonomiske Beslutninger (1.sem)
Erhvervsøkonomiske Ledelsesredskaber (4.sem)
eller tilsvarende for Erhvervsøkonomi, HA linjerne International Business eller Entreprenørskab og Innovation, hvis faget for disse tages som valgfag.
Formål og sigte
Formål og sigte med Videnskabsteori & Metode er at give den studerende viden om forskellige videnskabsteoretiske paradigmer (mønstergyldige forbilleder, eksempelvis defineret som omfattende: 1. virkelighedsopfattelse; 2. videnskabsopfattelse; 3. videnskabelige idealer og 4. etiske og æstetiske overvejelser), med dertil hørende erkendemåder og metodologiske fremgangsmåder. Via en videnskabsteoretisk funderet begrebs- og metodeforståelse etableres en referenceramme for forståelsen af erhvervsøkonomisk relaterede teoridannelser, således at der gives færdigheder i at bringe disse teorier i anvendelse rettet mod bearbejdelse og løsning af erhvervsøkonomiske problemstillinger i akademisk perspektiv. Videnskabsteori og metode er således direkte relevant for udarbejdelsen af bachelorprojektet på 6. Semester, og for affattelsen af efterfølgende skriftlige arbejder i såvel studiemæssige som erhvervsmæssige sammenhænge.
Indhold
- Forskellige videnskabsteoretiske paradigmer med hver deres grundlæggende antagelser og erkendemåder med hensyn til, hvad der forstås ved viden.
- Hvordan man metodisk erkender og tilegner sig viden
- Hvordan metodologi og undersøgelsesområde påvirker design af undersøgelsen
- Etiske implikationer og dilemmaer i forbindelse med dataindsamling og -oparbejdning.
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal have viden til at kunne identificere, beskrive og redegøre for videnskabsteoretiske grundbegreber, samfundsvidenskabelige metoder, procedurer og teknikker i et paradigmatisk perspektiv.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal have færdigheder til at kunne:
- Formulere en problemstilling og i forlængelse heraf være i stand til at designe en undersøgelse
- Redegøre for og diskutere, hvorledes en problemstilling kan løses via forskellige typer af undersøgelsesdesigns med reference til de givne videnskabsteoretiske paradigmer.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal have kompetencer til at kunne:
- Argumentere for hvilke teoretiske og metodiske tilgange, der er relevante i løsningen af en problemstilling, herunder reflektere over, hvorfor de valgte tilgange er relevante.
- Sammenfatte, beskrive, dokumentere og strukturere en skriftlig fremstilling i videnskabsteoretisk og metodisk perspektiv, samt demonstrere forståelse for anvendelsen og konsekvenserne heraf i praksis.
Litteratur
Heldbjerg, Grethe; Grøftegravning i metodisk perspektiv. Et videnskabsteoretisk og metodologisk overblik, Samfundslitteratur, Frederiksberg 1997 (seneste oplag).
Plus udvalgte artikler og bogkapitler.
Undervisningsform
I et overvejende dialogfag som dette vurderes det hensigtsmæssigt at skabe rammer, der motiverer til løbende interaktion, således at faget som helhed lægger op til, at de studerende er vant til at præsentere, argumentere, dokumentere og reflektere, dvs. formulere sig omkring det faglige indhold, som de skal kunne gøre i forbindelse med senere forsvar af større rapporter under studiet og i en senere beskæftigelse. Undervisningen gennemføres derfor som en kombination af forelæsninger og løbende gruppearbejde i selvvalgte grupper på 4-5 personer.. I gruppearbejdet indgår gruppefremlæggelser i forbindelse med udarbejdelse af en rapport.
I forelæsningerne præsenteres de studerende først for forskellige videnskabsteoretiske paradigmer med hver deres grundlæggende antagelser og erkendemåder med hensyn til, hvad der forstås ved viden; og hvordan man metodisk erkender og tilegner sig denne viden. I forlængelse heraf ses der på, hvordan man på det overordnede metodologiske plan designer en undersøgelse, som forbinder problemstilling og resultat med skyldig respekt for de antagelser, man har gjort sig om det givne undersøgelsesområdes beskaffenhed - en beskaffenhed, der refererer til de grundlæggende videnskabsteoretiske opfattelser af, hvad viden er i det givne tilfælde, og hvordan man argumenterer for og dokumenterer dette, samt tager højde for de etiske implikationer heraf.
I det løbende gruppearbejde er den første opgave er at få fastlagt felt og emne for det videre arbejde. Til fremme af læringsaktiviteterne afholdes der tre seminarer, hvor grupperne fremlægger deres resultater til diskussion og konstruktiv kritik.
Arbejdsbelastning
3 timer om ugen i 11 uger. De øvrige 4 uger i semesteret anvendes lokalet til gruppearbejde i faget.
Ca. timetal:
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i rapport
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Rapport udarbejdes henover semesteret i grupper på 4-5 personer.
Individuel mundtlig eksamen, 20 min. uden forberedelse inkl. karaktergivning, i pensum og på baggrund af rapport.
Omfang
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 8815701 Videnskabsteori og metode.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Sidste gang faget udbydes, studerende tilmeldes derfor alle fagets prøver.
1. prøve:januar 2019
2.prøve: februar 2019
3.prøve: januar 2020
Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2019 | Obligatorisk | HA Generel Erhvervsøkonomi - Kolding Optag før 2017 | HA | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | 5 |
Efterår 2019 | Valgfag | HA Entreprenørskab og Innovation - Kolding Optag (2017) 2018 | HA | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2019 | Valgfag | HA International Business - Kolding Optag 2017 (sidste optag) | HA | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding |