Videnskabsteori og metode

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B100145202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: B100145201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 08-03-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B100145201

Fagtitel

Videnskabsteori og metode

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

08-03-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Steffen Korsgaard stko@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Bachelor

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Anbefalede forudsætninger

Organisation & Videnskabsteori (1.sem)
Entreprenørskab & Erhvervsøkonomiske Beslutninger (1.sem)
Erhvervsøkonomiske Ledelsesredskaber (4.sem)
eller tilsvarende for Erhvervsøkonomi, HA linjerne International Business eller Entreprenørskab og Innovation, hvis faget for disse tages som valgfag.

Formål og sigte

Formål og sigte med Videnskabsteori & Metode er at give den studerende viden om forskellige videnskabsteoretiske paradigmer (mønstergyldige forbilleder, eksempelvis defineret som omfattende: 1. virkelighedsopfattelse; 2. videnskabsopfattelse; 3. videnskabelige idealer og 4. etiske og æstetiske overvejelser), med dertil hørende erkendemåder og metodologiske fremgangsmåder. Via en videnskabsteoretisk funderet begrebs- og metodeforståelse etableres en referenceramme for forståelsen af erhvervsøkonomisk relaterede teoridannelser, således at der gives færdigheder i at bringe disse teorier i anvendelse rettet mod bearbejdelse og løsning af erhvervsøkonomiske problemstillinger i akademisk perspektiv. Videnskabsteori og metode er således direkte relevant for udarbejdelsen af bachelorprojektet på 6. Semester, og for affattelsen af efterfølgende skriftlige arbejder i såvel studiemæssige som erhvervsmæssige sammenhænge.

Indhold

  • Forskellige videnskabsteoretiske paradigmer med hver deres grundlæggende antagelser og erkendemåder med hensyn til, hvad der forstås ved viden.
  • Hvordan man metodisk erkender og tilegner sig viden
  • Hvordan metodologi og undersøgelsesområde påvirker design af undersøgelsen
  • Etiske implikationer og dilemmaer i forbindelse med dataindsamling og -oparbejdning.

Målbeskrivelse

Den studerende skal have viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal have viden til at kunne identificere, beskrive og redegøre for videnskabsteoretiske grundbegreber, samfundsvidenskabelige metoder, procedurer og teknikker i et paradigmatisk perspektiv.

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal have færdigheder til at kunne:

  • Formulere en problemstilling og i forlængelse heraf være i stand til at designe en undersøgelse
  • Redegøre for og diskutere, hvorledes en problemstilling kan løses via forskellige typer af undersøgelsesdesigns med reference til de givne videnskabsteoretiske paradigmer.

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal have kompetencer til at kunne:

  • Argumentere for hvilke teoretiske og metodiske tilgange, der er relevante i løsningen af en problemstilling, herunder reflektere over, hvorfor de valgte tilgange er relevante.
  • Sammenfatte, beskrive, dokumentere og strukturere en skriftlig fremstilling i videnskabsteoretisk og metodisk perspektiv, samt demonstrere forståelse for anvendelsen og konsekvenserne heraf i praksis.

Litteratur

Wilson, Jonathan; Essentials of Business Research, Sage, London 2014.
Heldbjerg, Grethe; Grøftegravning i metodisk perspektiv. Et videnskabsteoretisk og metodologisk overblik, Samfundslitteratur, Frederiksberg 1997 (seneste oplag).
Plus udvalgte artikler og bogkapitler.

Undervisningsform

I et overvejende dialogfag som dette vurderes det hensigtsmæssigt at skabe rammer, der motiverer til løbende interaktion, således at faget som helhed lægger op til, at de studerende er vant til at præsentere, argumentere, dokumentere og reflektere, dvs. formulere sig omkring det faglige indhold, som de skal kunne gøre i forbindelse med senere forsvar af større rapporter under studiet og i en senere beskæftigelse. Undervisningen gennemføres derfor som en kombination af forelæsninger og løbende gruppearbejde i selvvalgte grupper på 4-5 personer.. I gruppearbejdet indgår gruppefremlæggelser i forbindelse med udarbejdelse af en rapport.

I forelæsningerne præsenteres de studerende først for forskellige videnskabsteoretiske paradigmer med hver deres grundlæggende antagelser og erkendemåder med hensyn til, hvad der forstås ved viden; og hvordan man metodisk erkender og tilegner sig denne viden. I forlængelse heraf ses der på, hvordan man på det overordnede metodologiske plan designer en undersøgelse, som forbinder problemstilling og resultat med skyldig respekt for de antagelser, man har gjort sig om det givne undersøgelsesområdes beskaffenhed - en beskaffenhed, der refererer til de grundlæggende videnskabsteoretiske opfattelser af, hvad viden er i det givne tilfælde, og hvordan man argumenterer for og dokumenterer dette, samt tager højde for de etiske implikationer heraf.

I det løbende gruppearbejde er den første opgave er at få fastlagt felt og emne for det videre arbejde. Til fremme af læringsaktiviteterne afholdes der tre seminarer, hvor grupperne fremlægger deres resultater til diskussion og konstruktiv kritik.

Arbejdsbelastning

3 timer om ugen i 11 uger. De øvrige 4 uger i semesteret anvendes lokalet til gruppearbejde i faget.

Ca. timetal:

Undervisning: 33 t
Undervisningsforberedelse og gruppearbejde med rapportrapport: 89,5 t
Eksamen, inkl. forberedelserapport: 12,5 t
Ialt 135 timer.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar
Omprøve: Februar

Prøveform kan være ændret ved omprøve, eks. fra skriftlig til mundtlig udprøvning.

Udprøvninger

Mundtlig eksamen med udgangspunkt i rapport

Navn

Mundtlig eksamen med udgangspunkt i rapport

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Rapport udarbejdes henover semesteret i grupper på 4-5 personer.

Individuel mundtlig eksamen, 20 min. uden forberedelse inkl. karaktergivning, i pensum og på baggrund af rapport.

Omfang

Rapport: Max. 12 sider per gruppe

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt. 

Udlevering af opgave

Rapport: Selvvalgt emne.

Indlevering af besvarelse

Rapport: Gennem SDUassignment i kursets hjemmeside på Blackboard.

ECTS-point

5

Uddybende information

Rapport udarbejdes henover semestret i grupper på 4-5 personer. Underviser kan dispensere fra reglen om antal i grupperne. Rapport skal leve op til kravene, som fremgår af ”Formalia til skriftlige opgaver”. Findes på uddannelsens hjemmeside under ”Eksamen”.

EKA

B100145202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 8815701 Videnskabsteori og metode.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.


Sidste gang faget udbydes, studerende tilmeldes derfor alle fagets prøver.

1. prøve:januar 2019
2.prøve: februar 2019
3.prøve: januar 2020


Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2019 Obligatorisk HA Generel Erhvervsøkonomi - Kolding Optag før 2017 HA | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding 5
Efterår 2019 Valgfag HA Entreprenørskab og Innovation - Kolding Optag (2017) 2018 HA | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding
Efterår 2019 Valgfag HA International Business - Kolding Optag 2017 (sidste optag) HA | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Steffen Korsgaard stko@sam.sdu.dk Kolding

URL til Skemaplan

Kolding
Vis fuldt skema