International BtB Markedsføring

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B100133102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: B100133101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 20-03-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B100133101

Fagtitel

International BtB Markedsføring

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

20-03-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Gitte Rosenbaum gni@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Bachelor

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

De studerende forventes at have kendskab til de teorier og metoder, der anvendes i fagene ”Entreprenørskab og forretningsforståelse” og Marketing. De studerende skal desuden kunne læse og forstå engelsksprogede lærebøger og engelsksprogede akademiske artikler. 

Formål og sigte

Formålet med faget er, at den studerende opnår kompetencer til at håndtere komplekse situationer for virksomheder på de industrielle markeder på et planlæggende og udførende niveau.

Det er derfor fagets sigte

•at give den studerende viden om begreber, teorier og forretningsmodeller indenfor B2B markedsføring
•at opøve de studerendes færdigheder i at anvende begrebsapparatet til at undersøge konkrete problemer i B2B virksomheder
•at øge de studerendes interesse for, indsigt i og forståelse for internationale markeder.

Indhold

International BtB Markedsføring er et af de centrale fag på International Business linjen. BtB virksomheders konkurrenceevne afhænger af deres evne til at tilbyde værdiskabende ydelser til deres kunder. Disse ydelser skabes i et netværk, af kunder, leverandører og samarbejdspartnere i ind- og udland, som udgør rammen for markedsdannelse, indtrængning på nye markeder og vækst. Derfor er fagets tre hovedtemaer værdiskabelse, relationer mellem virksomheder og forholdet mellem service og produkter på BtB markedet.

Desuden præsenteres en række centrale temaer og begreber indenfor B2B marketing:


•Organisatorisk købsadfærd
•Forsyningskæder
•Distributionskanaler
•Personligt salg
•Markedssegmentering
•Markedskommunikation
•B2B Branding
•Marketingmix på B2B markeder
•Kilder til information om internationale markeder.

Målbeskrivelse

Målet er, at den studerende kan anvende fagets pensum til at undersøge, diskutere og vurdere konkrete markedsføringsproblemstillinger på B2B markeder. Den studerende skal således, for en konkret situation for en konkret virksomhed kunne:

•Vise viden om fagets begreber, teorier og modeller ved at anvende disse til at identificere væsentlige temaer og problemstillinger, afgrænse og beskrive disse.
•Visse færdighed i at anvende teorier og modeller til konkret problemløsning ved at analysere og diskutere problemstillingerne ud fra fagets begrebsapparat. 
•Vise færdighed i at opstille behov for information, identificere relevante datakilder samt indsamle og analysere data som led i undersøgelsen.
•Vise kompetence til at:
  • Skabe en helhedsorienteret og nuanceret løsning ved at vurdere problemstillingerne ved en kombination af flere begreber / perspektiver fra pensum.
  • Forholde sig til begrebsapparatets muligheder og begrænsninger i forhold til at beskrive og analysere den konkrete situation ved at diskutere og reflektere over dette.

Litteratur

Eksempler: 
•Ross Brennan, Louise Canning og Raymond McDowell: Business-to-Business Marketing, SAGE, nyeste udgave. 
•15-20 udvalgte artikler. 

Undervisningsform

Undervisningen indeholder en kombination af forelæsninger, casearbejde i grupper og vejledning. De studerende forventes gennem selvstændige studier af pensum at tilegne sig de nødvendige og tilstrækkelige forudsætninger for kunne deltage aktivt i forelæsningerne og casearbejdet. 

Forelæsningerne har dels til formål at give overblik over og sammenhæng i stoffet og dels at hjælpe til forståelsen af vanskelige tekster og komplicerede emner. 

Casearbejdet har til hensigt at fremme de studerendes færdigheder i at anvende deres viden til at identificere og analysere konkrete problemstillinger på virksomhedsniveau, og på basis af disse fremkomme med forslag til løsninger. For at støtte de studerendes arbejde med casen, er der indlagt en gruppepræsentation og en opponering på anden gruppe, som indgår i prøven i faget. I forbindelse med gruppepræsentationerne giver underviseren mundtlig feedback til grupperne. 

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning: 
2 x 2 (ialt 4) timer om ugen i 13 uger fordelt over semestret. 
____

Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde: 
Forelæsninger: 52 timer.
Forberedelse til forelæsninger: 105 timer.
Forberedelse af case, fremlæggelse og vejledning: 48 timer.
Eksamen, inkl. forberedelse: 65 timer.
I alt: 270 timer.

Eksamensbestemmelser

Eksamen - Portfolio med mundtlig prøve

Navn

Eksamen - Portfolio med mundtlig prøve

Tidsmæssig placering

Obligatorisk aktivitet:
Ordinær prøve: I løbet af semesteret. Se yderligere under Uddybende information.
Omprøve: Februar.

Afsluttende prøve:
Ordinær prøve: Januar. Deadline for aflevering af projektrapporten fremgår af eksamensplanen.
Omprøve: Februar.

Prøveformen ved omprøven kan blive ændret af studienævnet.

Udprøvninger

Eksamen - Portfolio med mundtlig prøve

Navn

Eksamen - Portfolio med mundtlig prøve

Prøveform

Portfolio

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

For yderligere information se under Uddybende information.

Dato for aflevering af projektopgaven fremgår af eksamensplanen.

Omfang

Se yderligere information under Uddybende information.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt.

Udlevering af opgave

Ikke relevant / selvvalgt problemstilling.

Indlevering af besvarelse

I SDU-assignment via kursets side  i Blackboard

ECTS-point

10

Uddybende information

Portfolien består af deltagelse i den obligatorisk aktivitet samt en projektrapport og en mundtlig prøve uden forberedelse i hele pensum med udgangspunkt i projektrapporten. Prøven gennemføres i grupper på 3-4 studerende. 
Underviser kan beslutte afvigelse i antal per gruppe begrundet i særlige forhold. 

Information vedr. ordinær prøve:

Obligatorisk aktivitet:
Den obligatoriske aktivitet består af:
•Indlevering af problemstilling mm. til den fastsatte deadline.
•Præsentation af projektet for holdet.
•Mundtlig opponering mod en anden gruppes præsentation.

Varighed: Deadline for indlevering af problemstilling fremgår af eksamensplanen, mens tidspunkt for præsentation og opponering vil fremgå af lektionsplanen som uploades på BB umiddelbart inden semesterstart. Underviser kan godkende afvigelser fra planen begrundet i særlige forhold. 

Omfang: Indleveret problemstilling mm.: Max 7 slides. Gruppepræsentation: max. 20 minutter.

Projektrapport med mundtlig prøve:
Omfang: Max 20 sider.
Til den mundtlige prøve er afsat 30 minutter for grupper på 3 studerende, og 45 minutter for grupper på 4 studerende alt inklusive.

Sted: Hjemmeopgave.
Internetadgang: Nødvendig.

Karakteren i prøven gives ud fra en samlet bedømmelse af den obligatoriske aktivitet, projektrapporten og den mundtlige prøve. I bedømmelsen har præstationen i den obligatoriske aktivitet en ca. vægt på 15%, mens præstationen i projektrapport og mundtlig prøve samlet har en vægt på ca. 85%. Bedømmelse sker ud fra en vurdering af den studerendes præstation i forhold til fagets målbeskrivelse. Eksaminator sikrer ved præsentation, opponering og den mundtlige prøve, at der kan foretages en individuel bedømmelse af den enkeltes præstation. Udeblivelse fra den obligatoriske aktivitet eller fra projektrapport eller mundtlig prøve svarer til, at man ikke har besvaret en delopgave til en skriftlig prøve.

Supplerende information vedr. omprøve i samme eksamenstermin:

Hvis den studerende har opnået karakteren 00 ved ordinære prøve, er omprøveformen i samme eksamenstermin en individuel 10 minutters mundtlig prøve uden forberedelse ud fra en revideret projektrapport, hvor den studerende redegør for de foretagne ændringer i rapporten. 

Hvis den studerende har opnået en anden, ikke-bestået karakter end 00 til den ordinære prøve, er omprøven i samme eksamenstermin en mundtlig prøve og en individuelt udarbejdet rapport om et nyt emne, der behandler en selvvalgt problemstilling og problemformulering. Rapportens omfang er max. 10 sider. Den mundtlige prøve er en 20 minutter med trækspørgsmål uden forberedelse. 

Karakteren bliver givet på baggrund af en samlet vurdering af projekt og mundtlig eksamen. 

Der gives ikke vejledning ved reeksamen.

EKA

B100133102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 8811101 International BtB Markedsføring.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.

Supplerende information vedr. bedømmelse:

Karakteren i faget gives ud fra en samlet bedømmelse af den obligatoriske aktivitet, projektrapporten og den mundtlige prøve. I bedømmelsen har præstationen i den obligatoriske aktivitet en ca. vægt på 15%, mens præstationen i projektrapport og mundtlig prøve samlet har en vægt på ca. 85%. Bedømmelse sker ud fra en vurdering af den studerendes præstation i forhold til fagets målbeskrivelse. Eksaminator sikrer ved præsentation, opponering og den mundtlige prøve, at der kan foretages en individuel bedømmelse af den enkeltes præstation. Udeblivelse fra den obligatoriske aktivitet eller fra projektrapport eller mundtlig prøve svarer til, at man ikke har besvaret en delopgave til en skriftlig prøve.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester