SU509: Projektopgave biologisk antropologi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N800005102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N800005101
ECTS-point: 15

Godkendelsesdato: 31-10-2022


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

Da kurset er et selvstændigt forskningsarbejde, tilstræbes det, at de studerende får lejlighed til at pæsentere deres resultater ved et relevant internationalt forskningsmøde.

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Bestået SU504: Grundlæggende Biologisk Antropologi (15 ECTS) eller kendskab til lignende.

Formål

Formålet med kurset er at den studerende opnår et grundigt kendskab til den biologisk antropologiske forskning og selvstændigt skal designe et lille forskningsprojekt - indsamle de nødvendige data, analysere disse og præsentere resultaterne såvel mundtligt som skriftligt.

De studerende vil få et bredt kendskab til den aktuelle biologisk antropologiske forskning som den udfolder sig på grundlag jordfundne menneskeskeletter, de skal således lære: 

  • At orientere sig i den aktuelle videnskabelige litteratur. 
  • Selvstændigt at kunne identificere og formulere et empirisk, videnskabeligt problem.
  • Selvstændigt at kunne designe og gennemføre et lille forskningsprojekt.
  • At fremstille opnåede resultater i skrift og tale.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:            

  • Vurdere hvilke metoder, der er hensigtsmæssige at anvende i sammenhængen
  • Udlede konklusioner gennem tolkning af data/resultater 
  • Sætte biologiske/kemiske/osv. problemstillinger ind i en teoretisk kontekst og forholde sig til model- og teoriforudsætninger
  • Demonstrere færdigheder, således at de er i stand til at anvende formler og modeller i relevante kontekster 
  • Strukturere (skriftlige) besvarelser af konkrete problemstillinger og anvende den argumentation, der er normen inden for fagområdet.
  • Demonstrere viden om kursets emner, således at de er i stand til at:
  • Identificere og redegøre for…
  • Beskrive relevante fænomener, modeller, metoder og teorier

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: 

  • Projektformulering og protokolskrivning
  • Dataindsamling
  • Osteologisk og statistisk dataanalyse
  • Rapportskrivning

Litteratur

Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Juni

Udprøvninger

Projektopgave

EKA

N800005102

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

15

Uddybende information

Opgaven afleveres 1. juni.
Kurset evalueres med en projektopgave. Den studerende vil blive bedømt på baggrund af en skriftlig rapport, der beskriver resultaterne af forskningsprojektet. Bedømmelsen sker ved ekstern censur.

Vejledende antal undervisningstimer

vejledningstimer afstemmes med vejleder

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Kurset indeholder udelukkende selvstændigt arbejde, men under grundig vejledning. Der tilbydes i alt 6 vejledningstimer.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Dorthe Dangvard Pedersen dopedersen@health.sdu.dk Antropologisk Afdeling

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Svenja Weise sweise@health.sdu.dk Retsmedicinsk Institut (00)

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biologisk Institut

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.