Videnskabelige Undersøgelsesprocesser

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B150076212, B150076222, B150076202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala, Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B150076201
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 03-05-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B150076201

Fagtitel

Videnskabelige Undersøgelsesprocesser

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

03-05-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Anders Haug adg@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

-

Anbefalede forudsætninger

Videnskabelig metode, (eksempelvis faget "Videnskabsteori & Metode" på bachelor i Erhvervsøkonomi, 5.sem. i Kolding, "Suppleringsfag i Videnskabsteori" eller tilsvarende fag).

Formål og sigte

Formålet med faget Videnskabelige Undersøgelsesprocesser er at give den studerende grundlæggende kompetencer i at gennemføre videnskabelige undersøgelser på kandidatniveau. 

Faget giver helhedsforståelser af sammenhængen mellem videnskabsteoretiske (ontologiske), erkendelsesteoretiske (epistemologiske) og metodologiske perspektiver og problemstillinger. Derudover sættes der fokus på de dertil knyttede tilgange i forståelsen og anvendelsen af forskellige metodiske procedurer og teknikker i tilrettelæggelse, gennemførelse, vurdering og formidling af en given undersøgelsesproces i et akademisk perspektiv. I tilknytning hertil sættes der fokus på udvalgte etiske skoler, samt lægges vægt på akademisk fremstillingsform. 

Sigtet er at give den studerende en generel videnskabsteoretisk funderet begrebs- og metodeforståelse, der etablerer en referenceramme for forståelsen af erhvervsøkonomiske teoridannelser og metodesynsvinkler. Med dette afsæt skabes grundlaget for vurdering og anvendelse af metodiske procedurer og teknikker i arbejdet med empiriske data med et givet formål for øje. Mere specifikt er sigtet at give den studerende en videnskabelig indsigt i - og evne til - at imødekomme de krav, der i studiemæssig henseende fordres i såvel projekter som andre skriftlige opgaver og i det afsluttende speciale, samt i forlængelse heraf at kunne overføre disse kompetencer til erhvervsøkonomisk praksis efter afsluttet kandidatgrad. 

Efter afsluttet kandidatgrad skulle den studerende således være i stand til at strukturere, analysere og fortolke erhvervsøkonomiske problemstillinger på selvstændig, systematisk og kritisk vis, samt i forlængelse heraf at fremsætte og formidle løsningsforslag i det omfang, det er påkrævet, herunder tage højde for konsekvenserne heraf.

Indhold

Indholdet af faget Videnskabelige Undersøgelsesprocesser omfatter såvel ontologi, epistemologi og metodologi; dvs. rummer hele forståelsesprocessen for tilrettelæggelse og gennemførelse af videnskabelige undersøgelser, inklusive akademisk skriftlighed og etiske overvejelser. 

Fagets indhold består af følgende centrale områder: 
- Videnskabsteoretiske skoler
- Etiske skoler
- Forståelse af det videnskabsteoretiske og etiske ståsteds betydning for tilrettelæggelse og afvikling af et videnskabeligt undersøgelsesforløb
- Kvantitative undersøgelsesprocedurer og teknikker, herunder også analyse af netværk blandt aktører. 
- Kvalitative undersøgelsesprocedurer og teknikker 
- Vurdering og formidling af undersøgelsesprocessens resultater
Jævnfør fagets formål og sigte arbejdes der med at integrere disse områder til en helhedsopfattelse i tilrettelæggelsen, afviklingen og indholdsvurderingen af en given videnskabelig undersøgelsesproces.

Målbeskrivelse

Den studerende skal med stor sikkerhed kunne: 

- Identificere videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger og perspektiver, samt kunne beskrive og redegøre for disse i en akademisk fremstillings- og dokumentationsform. 
- Anvende videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger og perspektiver på praksisrelaterede situationer og beskrivelser. 
- Analysere, diskutere og indbyrdes relatere videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger, samt kunne reflektere over og argumentere for tilstedeværelse/fravær af relevante sammenhænge, metodiske procedurer og teknikker i tilrettelæggelsen af en undersøgelsesproces; dvs. være i stand til at foretage integrerende og differentierende synteser og fortolkninger. 
- Anvende og integrere de for en given problemstilling relevante dataoparbejdningsteknikker til metodiske procedurer og integrere disse i et teoretisk-metodisk helhedsperspektiv med skyldig hensyntagen til det givne videnskabsteoretiske ståsted. 
- Vurdere konsekvenser af såvel faglig konsistens i den affattede opgave som de praktiske og eventuelle etiske implikationer ved at perspektivere/overføre opgavens konklusioner og handlingsforskrifter til praksis; dvs. lade opgavens resultater danne grundlag for forudsigelse, i det omfang, det er formålet med undersøgelsen.

Litteratur

Jensen, Jan Møller & Thorbjørn Knudsen: Analyse af spørgeskemadata med SPSS - teori, anvendelse og praksis, Syddansk Universitetsforlag, Odense, 2014, kapitlerne 14-18 med uddybende noter og træningsopgaver.
Myers, Michael D: Qualitative Research in Business & Management, Sage Publications, London, 2013.
Heldbjerg, Grethe & Anders Haug: Kompendium i Videnskabelige Undersøgelsesprocesser, SDU, Kolding, E2014.
Software NetDraw til analyse af netværk. Det downloades gratis fra www.analytictech.com med noter.

Slides og noter i mappen pensum på BB.
Darmer, Per & Bent Warming-Rasmussen; Etik, SDU, Kolding 2005 (udleveres). 

Supplerende litteratur:
Dahler - Larsen, Peter (Red.); :Opgaveskrivning. Råd og vink til studerende, Syddansk Universitetsforlag, Odense 2011.

Undervisningsform

Undervisningen afvikles i form af forelæsninger og diskussioner på holdet, samt skriftlige og mundtlige fremstillinger, der indgår i det løbende arbejde med den skriftlige gruppeopgave. Undervisningsforløbet inkluderer seminarrunder med opgavepræsentation og opponentindlæg, samt evaluering til fremme af den endelige opgave, der afleveres efter afslutningen af undervisningsforløbet, jævnfør nedenstående.

Vedrørende aktiviteter i undervisningen med henblik på aktiv læring:

I. Kvantitativt perspektiv:
I denne deldisciplin lægges der ud med øvelsesopgaver i tilknytning til hver lektion. Formålet med at tilrettelægge undervisningsaktiviteterne på denne måde er at styrke de studerendes mulighed for aktivt at fremme egen læring og kompetenceudvikling via en undervisningsform, der relaterer sig til, at udprøvningen i denne deldisciplin består af en skriftlig eksamen.

II. Videnskabsteori, etiske skoler og kvalitativt perspektiv:
Med henblik på at kunne anlægge og udvikle et videnskabeligt helhedsperspektiv i fremstillingen af akademiske arbejder konstituerer de studerende sig i grupper, hvis første opgave er at udarbejde en arbejdstekst med valg af tema og emne for den skriftlige gruppeopgave. Til det videre fremme af læringsaktiviteterne afholdes der et seminar, hvor grupperne fremlægger deres midlertidige resultater til diskussion og konstruktiv kritik med såvel opponentgrupper som plenum. I et overvejende dialogfag som dette vurderes det hensigtsmæssigt at skabe rammer, der motiverer til løbende interaktion, således at faget som helhed lægger op til, at de studerende er vant til at præsentere, argumentere, dokumentere og reflektere, dvs. formulere sig omkring det faglige indhold, som for disse deldiscipliners vedkommende udprøves ved den individuelle skriftlige eksamination.

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning
45 timer fordelt over 14 uger.
____

Studenterbelastningen er på ca. 270 timer er fordelt på: 

I. KVANTITATIVT PERSPEKTIV 
Undervisning, 22,5 timer: 
Undervisningsforberedelse og opgaveløsning, 90 timer 
Eksamen og eksamensforberedelse, 22,5 timer 
I alt 135 timer 

II. VIDENSKABSTEORI, ETISKE SKOLER OG KVALITATIVT PERSPEKTIV 
Undervisning, 22,5 timer 
Undervisningsforberedelse, samt løbende udarbejdelse af opgave, 95 timer 
Eksamen og eksamensforberedelse, efter endt aflevering af opgave, 17,5 timer 
I alt 135 timer.

Eksamensbestemmelser

Eksamen - Delprøve 1

Navn

Eksamen - Delprøve 1

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: I første halvdel af semestret. Information vil fremgå af eksamensplanen.
Omprøve: Februar.

Prøveformen kan ændres ved omprøven.

Regler

-3 må ikke indgå

Udprøvninger

Delprøve 1 - Multiple choice eksamen

Navn

Delprøve 1 - Multiple choice eksamen

Prøveform

Multiple choice

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

3 timer multiple choice eksamen.

Omfang

Ikke relevant.

Hjælpemidler

Det er ikke tilladt at medbringe hjælpemidler. Det er ikke tilladt at kommunikere med andre.

Udlevering af opgave

Via Blackboard.

Indlevering af besvarelse

I kursets side i Blackboard.

ECTS-point

4

Uddybende information

Sted: Gennemføres på egen pc på universitetet.
Internetadgang: Ingen internetadgang.


Kursusdelen, Kvantitative undersøgelsesprocedurer og teknikker, udprøves selvstændigt via en 3 timers skriftlig prøve (multiple choice) uden hjælpemidler i umiddelbar forlængelse af denne del af kursusforløbet, der er placeret i første halvdel af semesteret. 

Omprøve i Delprøve 1 og Delprøve 3 planlægges som udgangspunkt på samme dag.

Vægtning af delprøver:
Delprøve 1: Skriftlig multiple-choice-prøve (vægter 50% af den samlede karakter)
Delprøve 2: Skriftlig gruppeopgave (bestået/ikke bestået)
Delprøve 3: Skriftlig prøve (vægter 50% af den samlede karakter)

EKA

B150076212

Eksamen - Delprøve 2

Navn

Eksamen - Delprøve 2

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: I anden halvdel af semestret. Information om deadline for aflevering vil fremgå af eksamensplanen.
Omprøve: Februar.

Prøveformen kan ændres ved omprøven.

Udprøvninger

Delprøve 2 - Skriftlig gruppeopgave

Navn

Delprøve 2 - Skriftlig gruppeopgave

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Deadline for aflevering fremgår af eksamensplanen.

Omfang

10-12 sider pr. gruppe eksklusive bilag.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt.

Udlevering af opgave

Via fagets side i Blackboard.

Indlevering af besvarelse

I SDUassignment i fagets side i Blackboard.

ECTS-point

2

Uddybende information

Sted: Hjemmeopgave.
Internetadgang: Nødvendig.

Gennemføres i gruppestørrelser på 4 - 6 studerende. Den koordinerende underviser kan godkende afvigelser i gruppestørrelsen.. Det skal i besvarelsen oplyses, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. 

Supplerende information vedr. omprøve i samme eksamenstermin:
Ved omprøven skal der genindleveres en opgave. Den studerende kan vælge at genindlevere opgaven fra ordinær eksamen i samme termin. 


Vægtning af delprøver:
Delprøve 1: Skriftlig multiple-choice-prøve (vægter 50% af den samlede karakter)
Delprøve 2: Skriftlig gruppeopgave (bestået/ikke bestået)
Delprøve 3: Skriftlig prøve (vægter 50% af den samlede karakter)

EKA

B150076222

Eksamen - Delprøve 3

Navn

Eksamen - Delprøve 3

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar.
Omprøve: Februar. 

Prøveformen kan ændres ved omprøven.

Regler

-3 må ikke indgå

Udprøvninger

Delprøve 3 - Skriftlig prøve

Navn

Delprøve 3 - Skriftlig prøve

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

2 timer skriftlig stedprøve.

Omfang

Ingen begrænsning.

Hjælpemidler

 Det er ikke tilladt at medbringe hjælpemidler. Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven.

Udlevering af opgave

Fysisk i eksamenslokalet / Via Blackboard.

Indlevering af besvarelse

I SDU-assignment i Blackboard.

ECTS-point

4

Uddybende information

Sted: Gennemføres på egen pc på universitetet.
Internetadgang: Ingen internetadgang.

Omprøve i Delprøve 1 og Delprøve 3 planlægges som udgangspunkt på samme dag.

Vægtning af delprøver:
Delprøve 1: Skriftlig multiple-choice-prøve (vægter 50% af den samlede karakter)
Delprøve 2: Skriftlig gruppeopgave (bestået/ikke bestået)
Delprøve 3: Skriftlig prøve (vægter 50% af den samlede karakter)

EKA

B150076202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9360501 Videnskabelige Undersøgelsesprocesser.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Faget er bestået, når den samlede karakter er 2,0 og derover. Karakteren kan ikke opnås ved oprunding. Karakteren -3 eller ”U” kan ikke indgå som karakter i en delprøve. Når faget er bestået, kan delprøver med karakteren 00 ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2018 Obligatorisk Business Controlling - Kolding Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding 1
Efterår 2018 Obligatorisk Forretnings- og Markedsudvikling - Kolding Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding 1
Efterår 2018 Obligatorisk International virksomhedsudvikling (sidste optag 1. februar 2017) - Kolding Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding 1
Efterår 2018 Obligatorisk Styring og Ledelse - Kolding Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding 1

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Anders Haug adg@sam.sdu.dk Kolding
Bent Warming-Rasmussen bwr@sam.sdu.dk Kolding
Thomas Schøtt tsc@sam.sdu.dk Kolding

URL til Skemaplan

Kolding
Vis fuldt skema